Drager til et 2,5 meter bredt hul i bærende væg

Haves: Muremestervilla fra 1927 med bærende væg ca. midt mellem facader.

Ønskes: Et 2,5 meter bredt hul i bærende væg i stueetagen.

Supplerende oplysninger: Bjælker fra gulvkonstruktion på 1. sal hviler (formentlig) af på bærende væg fra begge sider, dvs. hver bjælke spænder fra facade til væg. På 1. sal står der en ½-stensvæg lige over væg i stueetage. 1. salen indeholder 2 soveværelser samt badeværelse med flisegulv og karbad.

Spørgsmål: Hvis jeg vælger en limtræsdrager (200x115) er jeg så ikke på den sikre side, både hvad angår nedbøjning, kipning, brand osv. osv.?

Nu er det efter hånden en del år siden at jeg havde et par statik- og konstruktionsmoduler på studiet, så. . . . er der en derude der evt. ved hvor jeg kan finde et nemt program til at regne på problemet? –eller pr. erfaring kan sige mig hvor jeg står med min 200x115 drager?

Med venlig hilsen

John Wellendorph
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej John

Hvis der sidder en ingeniør der ude, så vil han meget gerne også vide, hvor langt der er fra midtervæggen og så ud til facaden. Det er noget med, hvor stort lastoplandet er for de bjælker som hviler af på drageren.

Med din limtræsdrager skal du nok ikke være bange for kipning, men den ellers er ok kan jeg ikke sige.

Carsten.
Hej I to - tak for svar.

Først lidt til Carsten (og de konstruktionsingeniører der måtte læse med:o) - jeg har, som Echoes, ca. 4 m fra midten og ud til begge mine facader.

Og så lidt til Echoes - jeg har været inde over stålprofiler (INP200), men da bjælken skal forsøges integreret i andre synlige "pynte" bjælker er det alligevel nemmest med limtræ - der kan jeg med et stemmejern oa. give bjælken et mere "fuldtømmer-look". Men da pyntebjælkerne (120x120)kun er til pynt tør jeg ikke gå videre med denne dimension - der er nedhængt loft så man vil kun komme til at se de nederste 6-8 cm af pynte- og bærendebjælke.

Jeg er 99% sikker på at min limtræsbjælke er god nok - jeg ville bare lige høre om der var én der var 100 ;o)

Med venlig hilsen

John Wellendorph
hvad koster det af lave/få lavet sådan noget?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis