Cirkulationspumpe centralvarme

Hejsa

Er der nogle af jer som har erfaring med de relativt nye cirkulationspumper fra Grundfoss Alpha+.
Kan man spare noget i elregningen ved at skifte til en sådan. ???
jeg kører nu med en UPS 25-40 standardpumpe fra grundfoss sat på trin 2.
Det svarer til en konstant optaget effekt på 40 watt.
Dette er uanset om der skal pumpes meget eller lidt vand rund i systemet.
De nye alpha+ pumper regulerer selv i området 25 til 60 watt afhængig af vandmængden.


Hilsen Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Min mening er at det kan du.

Så vidt jeg har fået forståelsen af funktionen på en Alpha pumpe, skal du justere den på drejeknappen på fronten, til det tryk du har brug for i det øjeblik du justere den. Derefter vil pumpen selv justere hastigheden på pumpen, så der altid er det tryk du har indstillet den til. Udover at du vil spare strøm, er der også den sidegevinst, at teoretisk burde du aldrig komme til at opleve banken i rørene.

Søren
Jeps, det kan du - men ikke før den gamle er slidt op!!!
Du kan vel formentlig spare en 100,- kroner årligt (måske lidt mere), idet du i princippet aldrig kommer højere op end dit nuværende forbrug.

Pumpen skulle efter sigende være genial på gamle systemer, hvor behovet for tryk kan variere mere end i nye huse.

Har netop renoveret mit varmesystem, og ovenstående var den besked, jeg fik at min vvs'er. Som i øvrigt fjernede "banken" i systemet fuldstændig ved at montere trykekspansion og tilføje 2½ liter kølervædske til vandet.....

Mvh.

Jan R.
Jan R skriver:
2½ liter kølervædske


Hvorfor det?

Mvh.
bodker

Nedsætter friktionen! Jeg troede heller ikke på den, selvom jeg har hørt det før. En liter opvaskemiddel skulle gøre det samme.

Jeg har - trods større modstand i systemet pga. gulvvarme - kunne sætte pumpen ned på trin et.
Skulle i øvrigt også have den effekt, at det smører ventilerne.


Hvor stor effekten faktisk er ved jeg ikke - men i værste fald har jeg spildt en 50'er - og går jublende glad i seng mens jeg fuldt og fast tror på, at nu er mit varmesystem både rustsikret, frostsikret, antikalk-sikret og så velsmurt som en barnerumpe...... :wink:

Mvh.

Jan R.
Det med kølervædske var da en interessant oplysning! Betyder det noget hvis der er også er pex-rør i systemet, med andre ord påvirker kølervædske pex rørene?
Annonce
Skulle det ikke gøre - PE anvendes jo til alle former for vædske-transport og opbevaring.

Men som min VVS'er plejer at sige - man har (næsten) ingen erfaringer med, hvordan PEX vil opføre sig på en 20 års horisont.......

Er du utryg ved kølervædske, skulle alm. sulfo have den samme smørende virkning.

Det er for øvrigt ikke ukendt at tilføje "glidemiddel" til rørsystemer - f.x. tilsættes råolie en ret stor mængde, når det pumpes i rørledninger fra platforme ind til land, hvor det filtreres fra igen. Udelukkende for at øge kapaciteten i rørene!!!

Mvh.

Jan R.
Det lyder interessant med kølervæske - især, hvis det også rustbeskytter. Men hvordan får man lettest fyldt det på? Det bliver jo nok svært at fylde det i i bunden af kedlen, hvor den eneste tilslutning til mit anlæg sidder smile Anlægget har "åben" ekspansion, som befinder sig på loftet, men det åbne består jo kun af et overløbsrør, der er ført ned i kælderen, så der kan jeg heller ikke fylde på. Er man så nødt til at tømme anlægget og fylde på gennem en udluftning eller lignende??
Jeg har spekuleret på det samme.
Har også åben ekspansionsbeholder. Man kunne tilføje et T-stykke på røret til overløb allerøverst, men det er jo noget besværligt, og jeg er helst fri for at skrue på de gamle rør. Og vil det nu fordele sig i hele anlægget på den måde?
En anden ide jeg har udtænkt: Skrue en slangestuds i bunden af passende 5l-beholder, slutte denne til fyrets påfyldningsslange, trykluft i toppen af beholderen, indtil væsken er i systemet.
Evt. en boremaskinepumpe i mellemslangen, men så skal man nok sørge for lufttilgang i toppen samtidig med pumpning.
Tja, - bare en amatørs spekulationer, intet afprøvet (endnu).

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Skal måske lige tilføje, at "rustbeskyttelsen" ikke har den store betydning - når vandet har passeret kedel/veksler, skulle det være praktisk taget iltfrit. Og uden ilt ingen tæring.

De længder rør jeg har fjernet i mit hus (original installation fra '43), har alle været meget fine indvendigt.

Kan I ikke tappe lidt vand af anlægget og fylde på gennem en udluftningsskrue??? Vil måske tage lidt tid, men hva'......

Mvh.

Jan R.
Jeg ved godt, at behovet for rustbeskyttelse skulle være minimalt, men jeg har alligevel hørt flere sige, at der alligevel er risiko for galvanisk tæring, når man (som i vores installation) har kobberrør på udvalgte steder i systemet og sorte rør i resten :? Jeg har stadig ikke gennemskuet, om galvanisk tæring forudsætter ilt i vandet?

Metoden med at fylde på gennem udluftningsskruen/hullet kan godt bruges - ville bare vide, om det kunne gøres lettere smile
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis