Cirkulationspumpe centralvarme

Hejsa

Er der nogle af jer som har erfaring med de relativt nye cirkulationspumper fra Grundfoss Alpha+.
Kan man spare noget i elregningen ved at skifte til en sådan. ???
jeg kører nu med en UPS 25-40 standardpumpe fra grundfoss sat på trin 2.
Det svarer til en konstant optaget effekt på 40 watt.
Dette er uanset om der skal pumpes meget eller lidt vand rund i systemet.
De nye alpha+ pumper regulerer selv i området 25 til 60 watt afhængig af vandmængden.


Hilsen Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Hejsa Er der nogle af jer som har erfaring med... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra ThomP

Jeg ved godt, at behovet for rustbeskyttelse skulle være minimalt, men jeg har alligevel hørt flere sige, at der alligevel er risiko for galvanisk tæring, når man (som i vores installation) har kobberrør på udvalgte steder i systemet og sorte rør i resten :? Jeg har stadig ikke gennemskuet, om galvanisk tæring forudsætter ilt i vandet?

Metoden med at fylde på gennem udluftningsskruen/hullet kan godt bruges - ville bare vide, om det kunne gøres lettere smile


Hejsa Alle!

Der er ingen galvanisk tæring i varme delen på anlægget, og alle godkendte materialer kan blandes efter lyst/behov. Det er straks en mere alvorlig sag på vanddelen på anlægget, hvor man aldrig må "gå" fra kobber til jern, men gerne den anden vej.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Citat fra HansW

Jeg har spekuleret på det samme.
Har også åben ekspansionsbeholder. Man kunne tilføje et T-stykke på røret til overløb allerøverst, men det er jo noget besværligt, og jeg er helst fri for at skrue på de gamle rør. Og vil det nu fordele sig i hele anlægget på den måde?
En anden ide jeg har udtænkt: Skrue en slangestuds i bunden af passende 5l-beholder, slutte denne til fyrets påfyldningsslange, trykluft i toppen af beholderen, indtil væsken er i systemet.
Evt. en boremaskinepumpe i mellemslangen, men så skal man nok sørge for lufttilgang i toppen samtidig med pumpning.
Tja, - bare en amatørs spekulationer, intet afprøvet (endnu).


Hej Alle!

Der er også den mulighed, at tappe f.eks. 5 liter fra bundhanen på kedlen, lukke ventilen - tømme slangen for vand - skrue slangen på bundhanen - påfylde given mængde kølervæske i slangen(kræver at slangen har volumen nok) - skrue slangens anden ende på den normale tilslutningsventil - åbne ventilen, og :idea: viola :idea: den ønskede væske er inde i systemet. Husk at påfylde den rette mængde vand, og, udlufte systemet.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Citat fra olfert-olfert

Citat fra HansW

Jeg har spekuleret på det samme.
Har også åben ekspansionsbeholder. Man kunne tilføje et T-stykke på røret til overløb allerøverst, men det er jo noget besværligt, og jeg er helst fri for at skrue på de gamle rør. Og vil det nu fordele sig i hele anlægget på den måde?
En anden ide jeg har udtænkt: Skrue en slangestuds i bunden af passende 5l-beholder, slutte denne til fyrets påfyldningsslange, trykluft i toppen af beholderen, indtil væsken er i systemet.
Evt. en boremaskinepumpe i mellemslangen, men så skal man nok sørge for lufttilgang i toppen samtidig med pumpning.
Tja, - bare en amatørs spekulationer, intet afprøvet (endnu).


Hej Alle!

Der er også den mulighed, at tappe f.eks. 5 liter fra bundhanen på kedlen, lukke ventilen - tømme slangen for vand - skrue slangen på bundhanen - påfylde given mængde kølervæske i slangen(kræver at slangen har volumen nok) - skrue slangens anden ende på den normale tilslutningsventil - åbne ventilen, og :idea: viola :idea: den ønskede væske er inde i systemet. Husk at påfylde den rette mængde vand, og, udlufte systemet.

Mvh. Birger


Det vare netop dén metode jeg skulle til at foreslå (og iøvrigt selv benytte - pt. er der kun vand i vores system)

Mht. ALFA pumpen må der være mere end blot den elektriske besparelse at opnå, hvis man benytter fjernvarme somenergikilde idet man jo skulle benytte den absolut mindste cirkulationshastighed med ALFA punmpen.
Dette burde give en bedre afkøling af returvandet, som derved muliggør udløsning ef fjernvarmeværkernes belønning idet man bør kunne afkøle vandet mere end de typisk 37 grader der kræves.

Det kunne være interessant at høre fra andre der har gode erfaringer med at opnå økonomisk udnyttelse af fjernvarme - mao. hvilke "tricks" man har benyttet sig af.
Det er nok et emne til en anden tråd

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Mht. ALFA pumpen må der være mere end blot den elektriske besparelse at opnå, hvis man benytter fjernvarme somenergikilde idet man jo skulle benytte den absolut mindste cirkulationshastighed med ALFA punmpen.
Dette burde give en bedre afkøling af returvandet, som derved muliggør udløsning ef fjernvarmeværkernes belønning idet man bør kunne afkøle vandet mere end de typisk 37 grader der kræves.


Jamen er det ikke ligegyldigt - det mindre flow gennem veksleren må vel være det samme som et større flow med varmere vand? Eller?
Der skal jo stadig trækkes den samme mængde energi ud pr tidsenhed for at varme huset op.

Mvh.

Jan R.
Det er egentlig en sjov tråd at læse igennem og løsningen med hensyn til påfyldning af en anden væske end vand hedder en trykspand! Den bruger man bl.a. også når man fylder glykol på sit solvarmeanlæg!

Personligt har jeg ikke den store fidus til tilsætning af additiver til vandet og det af flere grunde:
Hvis man har et kedelanlæg med en brænder på, vil der uvægerligt brænde rester af glykol/kølervæske fast på bagsiden af brændkammeret og dermed får man en reduktion af nyttevirkningen på kedlen.
Jeg forestiller mig at glykol fylder mere i f.eks. cirkulationspumpens lejer ved drift og dermed starter man et unødigt slid, eftersom pumpen er smurt af den væske, der ligger i den.
Hvis man har støj i anlægget, som kan fjernes ved at tilføre glykol, tyder meget på at der i virkeligheden er tale om strømningsstøj, som bør kunne fjernes ved at se lidt pumpehastighed, pumpestørrelse, ventilforindstillinger osv.
Omvendt er jeg heller ikke blind for, at det kan være en bekostelig affære at have en vvs'er gående i timevis for at indregulere anlæg fremfor lige at påfylde lidt alternativt smøremiddel!
Annonce
Citat fra vvs'eren

Det er egentlig en sjov tråd at læse igennem og løsningen med hensyn til påfyldning af en anden væske end vand hedder en trykspand! Den bruger man bl.a. også når man fylder glykol på sit solvarmeanlæg!


Nu er det jo ikke alle der liiige ligger inde med en trykspand :roll:, måske bortset fra mig selv. og er der nogle her i omegnen der skal låne den, er her en mulighed.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
olfert-olfert Skrev:
Der er også den mulighed, at tappe f.eks. 5 liter fra bundhanen på kedlen, lukke ventilen - tømme slangen for vand - skrue slangen på bundhanen - påfylde given mængde kølervæske i slangen(kræver at slangen har volumen nok) - skrue slangens anden ende på den normale tilslutningsventil - åbne ventilen, og :idea: viola :idea: den ønskede væske er inde i systemet. Husk at påfylde den rette mængde vand, og, udlufte systemet.



Det var jo en genial ide!
Lidt regnearbejde giver så, at man har groft taget 1,25 liter pr. m. slange, hvis man bruger ½-tomme slange.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
HansW: Jeg tror, der er nogen, der er rendt med dit mål - eller også er det mig, der ikke kan regne - vi er i hvert fald ikke helt enige om kapaciteten i en ½" slange smile

Jeg får det til ~0,122 l/m, hvis slangen har en indvendig diameter på ½". Ved en udvendig diameter på ½" og 2 mm godstykkelse (mit gæt på en almindelig haveslange) er rumfanget kun 0,056 l/m. Der skal altså ca. 20 meter haveslange til for at fylde en liter på!

Men jeg er enig; ideen er enkel og smart - spørgsmålet er så, om man bør eller ikke bør fylde kemikalier i sit varmeanlæg :? Det er der jo tilsyneladende delte meninger om.
ThomP
Du har ret!
Jeg lavede vist noget af en kommafejl! :oops:

Så har jeg vist ikke haveslange nok!

Hvilken forskel er der på omtalte trykspand og min 5-liter dunk tilsluttet trykluft?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Iøvrigt vil jeg godt tro der kan blive problemer med belægninger i kedlen, hvis man fylder sjove ting på, men kølervæske (glycol) til biler er jo beregnet til en driftstemperatur på ca. 100 grader. (Et moderne højtrykssystem kan endda blive varmere uden at koge.)
Og vandet i kedlen bliver jo ikke så varmt. Heller ikke lige ud for brænderen.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis