Glas som stænkplade?

Vi vil have en glasplade som stænkplade bagved kogepladerne. Jeg er mest til en klar glasplade, mens de fleste siger den skal være frostet for ikke at kunne se damp bagved, -er der nogen der har erfaringer med det? HVad med fedtpletter bgved pladen, -er det et problem?

Jeg kan desuden se en fidus i, at den kan tages af indimellem når der f.eks. skal males om osv. Eller er det helt ude i hampen? -Altså ikke at montere den med lim, klar silikone osv?

Min lille ide er, at jeg enten dårligt kan se pladen, hvis den er klar og væggen bagved er samme farve som resten + at jeg hvis jeg lyster kan lave lidt sjov og netop male firkanten bagved pladen i en anden farve end resten!

Erfaringer omkring glas som stænkplade på den ene eller anden måde modtages gerne.

Rikke

s3it

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen erfaringer, men en ide...

Du kan få fremstillet en hærdet glasplade med et ø6mm hul i hvert hjørne, eller så tæt på som muligt. Derved kan du skrue det ip på vægen med en lille gummiskive på dagsiden, en Oring. Det gør at du holder en lille afstand til vægen og evt kondens og damp bag pladen kan ventileres.
Og at det er relativt nemt at tage pladen end for at vaske pudse bagside osv. En panhoved rustfast skrue monteret i en ravplug kan nemt holde pladen fast. Og skrue hovedet kan dække såve Oring som kant af ravplugen. Hærdet 3 eller 4 mm glas er helt fint, og med en sleben kan er det super. Glasset bør være hærdet af sikkerheds hensyn. Ellers er risikoen for at det revner / knækker for stor.

Den hærdede plade kan du bestille hos en glarmester, eller tag selv kontakt med en leverandør, kig på nettet efter en der laver glas til fx skabe. fx http://www.degulesider.dk/vbw/hierarki/Glas%20-%20En%20gros_00000345.html?hitsPerPage=10&wntdPageNo=3

Jeg kender fx http://www.marstrupdoors.dk/ fra min tid i kølefrysebranchen. Og kender også andre der har fået lavet enkelt styks produktioner til fx maskiners skuevinduer...

Men måske er der mere lokale firmaer der kan hjælpe dig.

Held med projektet.

MVH Njord
Hey,

Vores glasplade er ikke frostet, men har "små firkantede fordybninger" på bagsiden - kan desværre ikke huske betegnelsen. Anyway - giver samme effekt som frostet glas, men har mere spil og er ikke så (det er blank glas på begge sider).
Er monteret med to "alm. "spejlholdere" (en blank top, der skrues ind på en bolt) i siderne og står ellers bare ned på hulkehlen på bordet. Vi har på fem år haft den nede to gange, der var intet bag den (men slutter også pænt tæt).

Kan kun anbefales - glas er væsentlig lettere at gøre rent end stål.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også