gamle radiatorer

Hej jeg har i mit ny købte hus nogle kanon store radiatorer(støbe) stående.
nu er problemet så at efter påfyldning af vand på anlægget skal jeg have luften ud af dem, men det er kun nogle af dem der har en ventil.

er det fordi de er så gamle nogle af dem eller findes der en metode til at få luften ud
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra alrune

Hej jeg har i mit ny købte hus nogle kanon store radiatorer(støbe) stående.
nu er problemet så at efter påfyldning af vand på anlægget skal jeg have luften ud af dem, men det er kun nogle af dem der har en ventil.

er det fordi de er så gamle nogle af dem eller findes der en metode til at få luften ud


Dem uden ventil har sikkert et til- eller fraløb i den øverste del af radiatoren? I så fald er udluftning ikke nødvendigt (og det er derfor der ikke er monterent en ventil biggrin )

Det er kun de radiatorer hvor både til- og fraløb begge sidder i bunden, at du skal udlufte. De andre lufter sig selv ud efterhånden.
er ikke rigtig klar over om det er åben ekspansion eller lukket.

Men nu er et nyt problem dukket op.

Igår da jeg ville fylde vand på fyret, skete der noget sært:

Først sluttede jeg slangen til og åbnede op så vandet kunne komme ind.
Efter 1min påfyldning røg måleren den forkerte vej og viste at beholderen var tom.
Godt så fjernede jeg slangen og så undrerne at viseren faldt tilbage, til stedet hvor den befandt sig inden jeg begyndte påfyldningen

Hvad sker der???
Hvis du skal fylde vand på anlægget og lader vandet løbe 1 min er der uden tvivl "åben ekspansion". Det vil sige at der er en ekspansionsbeholder på loftet (over øverste radiator) som overskudsvandet løber op i. Når vandet opvarmes udvider det sig og evt overskudsvand der ikke kan være i ekspansionsbeholderen løber ud af et rør i toppen - sikkert ført ud på taget af huset eller ned til en kloak.

Kig efter en stor beholder øverst oppe - den skal mindst være 4% af dit anlægs samlede kapacitet. Normale huse uden akkumuleringstank og lignende vil have en 50-75l tank så den burde være til at få øje på.

Når du fylder vand på anlægget skal du slukke for cirkulationspumpen først. Vandmåleren er en trykmåler der måler hvor meget vand der "står oven på kedlen (= hvor højt vandet står i ekspansionsbeholden). Hvis du har pumpen kørende samtidig giver den et trykbidrag og din aflæsning bliver forkert.

Hvis du vil være sikker på at der er nok vand på anlægget kan du finde overløbsrøret fra ekspansionsbeholderen og simpelthen fylde på indtil vandet løber ud af dette. Det giver dog den ulempe at der vedbliver at sive fra ekspansionsbeholden indtil vandet har nået driftstemperatur og dermed udvidet sig det det skal. - og endelig skal du jo betale vandafledningsafgift og kloakbidrag mv af overskudsvandet :?
Ang udluftning:
Det gælder om at få så stort flow igennem den luftfyldte radiator. Dette gøres bedst som følger:

Hæld vand på anlægget

Skru cirkulationspumpen op på max styrke. Der sidder normalt en box på siden med enten 3 indstilinger eller en variabel drejeknap.

Luk for alle radiatorerne undtagen den du vil udluft - den skal til gengæld stå fuldt åben. Vandet vil nu cirkulere maksimalt i denne ene radiator og "rive" eventuelle luftbobler med.

Proceduren gentages for hver radiator.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis