Stenkunst

Er der nogen der har erfaringer med at polere sten? Evt lakere eller oliere dem?

Mvh

Kasper
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jooh, eller rettere min far har. For år tilbage drev han (og min mor) en butik med sten som smykker og dekoration.

Så spørg bare løs, men der er stor forskel på at polere og oliere/lakere både i arbejdsindsats og senere holdbarhed.
Nej, men jeg maler på sten, fortrinsvis katte.
Store sten der ligner katte der ligger på trappen. Jeg maler også efter foto uden garanti for at det kommer til at ligne på en prik. biggrin

Peline fra Midt-jylland
Citat fra Ham Selv


Så spørg bare løs, men der er stor forskel på at polere og oliere/lakere både i arbejdsindsats og senere holdbarhed.


-Hvordan griber man så sagen an, hvis man vil polere en granitsten.- :?:
-Eller dele heraf-
Hvilket udstyr kræves, hvis man - På amatørplan - vil lege Billed/stenhugger. :?:
Her findes jo så mange flotte skulpturer, som man sikkert kunne
lave-selv.
-Meget flottere- :wink:

Mvh retro.

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Til polering er der som udgangspunkt to metoder:
- Polering i en tromle
- Polering på maskine

Groft sagt er der mængden og prisen der afgør hvad man vælger.

Tromlen er til større mængder af mindre sten. Fordelen er at det er "billigt" at komme igang og ulempen er at det tager ca. en måned at polere en portion.

Maskinen kræver håndarbejde hvilket vil sige en enkelt sten ad gangen, men det giver mulighed for at polere større emner. Ulempen er at det kræver en stor startinvestering og fordelen er at du hele tiden kan se reultatet af anstrengelserne. Hvis du vil lave deciderede figurer er maskinen også den eneste mulighed.

Fremgangsmåden kort fortalt:

Ved polering i tromle:
En given mængde sten puttes i en gummitromle og der tilsættes vand og slibe/poler pulver. Tromlen kører i en uge, og stenene gøres grundigt rent og der tilsættes vand og næste omgang pulver. Ialt 4 forskellige slags pulver, og efter en måned har man det færdige resultat.

Ved polering på maskine:
Selve maskinen minder om en forvokset bænksliber. Her er pulveret erstattet af skiver med enten karborundum eller diamant som slibemiddel. Skiverne holdes konstant gennemblødte med rindende vand og så starter man på den groveste og arbejder sig hen mod den fineste.

Og så du har lidt indtryk af prisen, mener at "Fatter" gav ca. 1.500 for en enkelt af slibeskiverne. Såeh nogen billig hobby er det ikke.

Det var i meget korte træk noget om polering, men du er velkommen til detailspørgsmål.
Jeg har en god ven, som bruger vinkelsliber med en diamantskive til det grove, men hvordan han laver noget af stenen blank ved jeg ikke. Men jeg kan jo spørge næste gang jeg ser ham.

Grunden til at jeg ved det er at jeg har fået vinkelsliberen da han ikke ville fortsætte sin hobby længere.

Peline fra Midt-jylland
Annonce
Problemet er at jeg ikke kan komme til med en maskine, der hvor jeg gerne vil polere den. Spørgsmålet er så om jeg kan "snyde" med at lakere eller oliere istedet, og hvad jeg så skal bruge til det?

Mvh

KASPER
Jeg vil lige umiddelbart anbefale at du bruger lak og ikke olie. Uden at have prøvet vil jeg tro at almindelig klarlak vil være sagen. Hvis stenen får et par lag efter at være blevet renset godt af vil det næsten ligne en polering.

En svensk modelbygger anbefalede at spraydåsen blev lagt et stykke tid på en varm radiator for at give et godt resultat (lun, ikke brændvarm hvis du forstår). De billeder jeg så af resultatet var virkelig vellykket.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også