Hvilket tapet skal vi vælge?

Hejsa

Vi er de heldige ejere af en dejlig ejerlejlighed som vi overtager i midten af oktober.
Der er dog nogle ting vi gerne vil ændre lidt på.
Det tapet der er i stuerne og soveværelset er sat utrolig dårligt op, så det vil vi gerne have pillet ned og have noget nyt sat op. Og det er her vi er i tvivl.
Hvilken slags tapet er bedst og nemmest at sætte op? Vi har forhørt os lidt omkring, og fået at vide at Miljøvæv er bedst, da det er rimelig nemt at sætte op og ikke suger så meget maling. Er det rigtigt?

Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe os :shock:

Med venlig hilsen

Sanne og David
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Valg af tapet er efter min mening mest et spørgsmål om smag.

Så længe man ikke vælger et tapet med et kompliceret mønster der skal passe sammen på både den ene og den anden led er det nogenlunde lige nemt/besværligt.

Som så meget andet er det et spørgsmål om øvelse. Den store forskel er efter min mening, at med tapet smører man klister på tapetet mens limen med væv/filt smøres på væggen.

Men det er selvfølgelig meget vigtigt, at forarbejdet er i orden og at det bliver sat rigtigt op. Men det er altså ikke så svært!

Hvis du ikke har prøvet det før, så har Silvan vist en video der viser hvordan man gør (tror jeg nok).

Når du skriver, at det gamle sidder meget dårligt, så er du formentlig nødt til at rive det ned og starte fra bunden af, for det er ganske givet IKKE sat rigtigt op.

MVH
Kim

MVH
Kim
Jeg kan også kun anbefale miljøvæv. Nemt at sætte op (fik min far til det) og man kan lave nogle næsten usynlige samlinger. Det bedste er at der er en slags plastic film på bagsiden så malingen trænger ikke igennem, så man kan male det i det uendelige uden at det slipper væggen.

Efterhånden som vi tapeserer huset bliver det helt sikkert med miljøvæv. Der er flere forskellige mønstre at vælge imellem (der er mere spændende end glasvæv).

Til sidst skal det indskydes at det ikke er gratis, regn med et sted mellem 15 og 25 kroner pr. m2 alt efter tilbuddet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville gå efter Juvitas effekttapet.
Kan købes i Silvan / Bauhaus
Det er nemt at sætte op, en god kvalitet - det er en arbejdsgang, tapetet er præget så når du er træt af farven så kan du male det og stadigvæk have noget bevægelse.

Sidst men ikke mindst så behøver dine vægge ikke være 100% glatte og fine - jeg har sat det direkte op oven på rutex ( savsmuld) uden at det kan ses.

Men hvis det nuværende tapet sidder løst så skal det ned, bruge evt. et ridsebrædt.

Du kan evt. lave et ridse brædt selv.
Du tager et bat til rundboldt ( Et fladt et), så sætter du dig ned med en kasse øl,drikker & nyder øllen, og gemmer kapslerne. Når du syntes at du har kapsler nok 20-25 stykker, sømmer du disse fast på battet. Og så er det bare om at presse battet mod væggen mens at trækker det rundt. Resten af øllene gemmer du til du er færdig med arbejdet.
Så blander du en meget tynd tapeklister, smøre godt på af det og venter, er du heldig slipper papiret i løbet af en time, ellers smørre du bare tykt på igen og venter - evt. dækker du af med plastic som tideligerer foreslået.

Hvis den er malet finder du din hobbykniv frem og skærer nogle dybe snit i tapetet så du er sikker på at komme helt igennem, derefter søger du at løsne tapetet i rillerne lidt således at den tynde tapetklister nemmerer kan trække ind under.

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også