Peberrod - hvordan...

Vi har nogle el-gamle peberrod.
De er meget knortede og der er ikke særlig meget smag i længere...

Hvordan sætter man nye?
Skal jorden være speciel?
Kan der tages stiklinger af ældre planter?

Hvad kan man gøre?

mvh
Siff

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har vis aldrig prøvet at flytte en pebberrod, for så ville du vide, at selv et ganske lille stykke af roden omgående spirer og bilver til en ny plante. Nu skriver du at planten er el-gammel, hvad det så end betyder, men er planten stor kan du uden videre fjerne de ældste og groveste dele af roden; den skal nok spire igen!
Enig enig.

Jeg har prøvet (og prøver stadig) at blive en peberrod kvit. Jeg har haft gravet den op ned i ca. 80 cm´s dybde, men den kommer igen. Så bare grav løs den kommer troligt igen.
Tja----jeg forsøger også at blive min peberrod kvit, ikke engang gift kan aflive l..... Stik en spade i den EN gang og du har det overalt (næsten)
Synes det er nemmere at grave skvalderkål op :wink:

Sniffer  
Nu er det ikke sådan, at jeg ønsker at udrydde vores pebberrod, for den genere ikke nogen eller noget dér hvor den står...

Og jeg elsker frisk peberrod - men jeg er træt af at ordne sådan nogle knudrede rødder...

Jeg vil gerne have nogle: lige - fine - tykke rødder...

Kender I mon nogle fremgangsmåder til at opnå det?

Jeg har ladet mig fortælle, at man kan grave en rod op, og lægge den vandret i jorden, og så skulle der komme "fine nye rødder", men jeg ved ikke om dén holder...

Den vi har gror i god fed dansk tung muldjord..., måske skal jorden beriges/ iblandes noget sand for at blive lettere???

Så kyndige råd modtages gerne biggrin

mvh
Siff

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
JA JA Siff: www.havenyt.dk, skriv peberrod i søgefunktionen Google, den første der dukker op burde være havenyt, jeg tror man lægger dem vandret, fordi det er nemmere at høste lidt af gangen, det er sjældent man har brug for en hel rod, insekterne er ret vilde med blomsterne mvh Benny.

Benny N.
Har set at man kan plante dem i en tønde, så man kan komme til rødderne nedefra.

Green

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis