Fæstne gevindstang mellem plade og fod

Jeg er i gang med et mindre projekt:

Flot Paint tegning:

T0_-1_754398.JPG

Jeg vil lave et bord, jeg har skåret plade og fødder til, og nu mangler jeg råd til hvordan jeg skal fæstne gevind stangen imellem fod og understøttelsen på bordpladen.
Jeg har selv tænkt på at skrue en møtrik på hver ende af gevindstangen, og så bore et hul som er lidt mindre end møtrikken, og banke møtrikken ned i hullerne i for og understøttelsen.
-Men er der ikke en bedre løsning?
Gevindstangen er valgt fordi at det vil give det rigtige look.

Det vil ikke være fysisk muligt at dreje gevind i fod og understøttelse, da det ikke vil være muligt at skrue alle 3 gevindstænger fast..

Gevindstangen er 16mm.

MVH Kris
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne skære links-gevind i den ene ende, og tilsvarende i den ene blok.
Nå, det er måske lidt besværligt.
Hvad med et gennemgående hul i blokken, og så en "undersænket" møtrik på hver side?
Eller måske kunne du (gå med til at) montere en flange med f.eks. 3 skruehuller i hver ende af en gevindstang.

Apropos problemer med skruer, så er her en oversigt over specialskruer.
(Se billede)
Jeg har dog indtil nu spurgt forgæves efter dem hos de sædvanlige leverandører af skruer.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Mange tak for svaret, umiddelbart ligner idéen med at undersænke møtrikker på begger sider som den bedste løsning.

Men kunne du evt uddybe:
Citat fra HansW

Eller måske kunne du (gå med til at) montere en flange med f.eks. 3 skruehuller i hver ende af en gevindstang.


Jeg er ikke med på hvad en flange er og den formål.

MVH Kris
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
En flange er en kraftig "skive", der monteres udenpå f.eks. gevindstangen.
I dette tilfælde kunne den f.eks. have en diameter på 30 mm, og være med indvendigt gevind, samt forsynet med 3 eller flere huller til montering på understøttelsen.
Dette ville give en betydelig bedre stivhed sideværts.
Medmindre du lige netop er faldet for "gevind-looket", kunne du måske erstatte gevindstængerne med tynde vandrør. Hertil fås færdigfremstillede flanger.
Eller måske denne type:
(øverst)
http://www.vvs-grossisten.dk/fittings/page33.html

Kan ikke lige finde et billede af typen med indvendigt gevind.

Hans

Tilføjelse:

Istedet for almindelige møtrikker kunne du bruge typen, der har nogle skarpe flige, der slås ned i træet.
Jeg er dog ikke sikker på, de fås til 16mm gevind.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
En mulighed kunne være at skære gevind enten i foden eller under pladen i top. Og så i den anden ende bore huller der har en diameter lidt over gevindstangens størrelse. Gevindstængerne skrues så fast i den ene del. Herefter fylder du så epoxy lim i hullerne i den anden part, inden du sætter den del fast på gevindstængerne. En tredie mulighed er så at lime i begge ender.

MVH Njord
En tanke.... hvad sker der med konstruktionen sideværts, når fætter jørgen læner sig op af bordet til julefrokosten???

Mit bud vil være, at stængerne stille og roligt bøjer. Ville med andre ord op i en lidt større diameter for at få tilstrækkelig med styrke (hvilket i mine øjne også vil gøre konstruktionen mere harmonisk).

Og så tror jeg Njords idé med at presse det sammen og lime vil være perfekt!

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også