Problem med indebordsmotor

Er der nogen som kender til dette problem:

Min indenbords dieselmotor i min sejlbåd kommer fint op i omdrejninger, men trækker kun ganske svagt fremad. Det er tydeligt at høre, at kraften ikke bliver overført til propellen. Fastholder man belastningen tager motoren pludselig fat under kraftig rysten, hvorefter båden igen tager fart.

Kan det være gearet, som er er defekt, og kan det betale sig at reparere? Motoren er en etcylindret 5 hk Farymann.

Hilsen Jeppe K.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er tydeligvis dit gear der fedter kan formodentligt jysteres med mindre det er slidt helt op prøv at tale med en marine mand

Rolf lo

Hej Jeppe_k

Ganske kort med dit problem - har du en foldepropel på båden - så kan den godt lave numre hvis den er groet fast i korrosion - ruer m.m. - men selvfølig reversen kan også godt lave numre især hvis det er slidt.

mvh Michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hej Michael, Nej båden har fast tobladet propel. En fagmand har kigget på problemet og sagt, at koblingen er defekt. Desværre kan delene ikke længere skaffes hjem til denne motor, så nu er det på udkig efter noget nyt.
Hej igen jeppe_k

ups ikke så godt hva' - det du er på udkig efter skal det være nyt eller gammelt - af brugt kan jeg anbefale at kigge efter en yanmar diesel også som ny smile det skal jeg jo sige som mekker indenfor branchen - jeg ved at en del af de gamle volvoer begynder det at knibe med at skaffe reservedele - jeg kan evt. tage et kig på på vores lager og se om der er noget der kan bruges - det er vel noget i størrelsen 8 - 10 HK.

mvh Michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Annonce
Hej Michael,

Ja jeg er noget på den. Som fattig studerende er det ikke fedt at skulle fremskaffe en ny indenbords, men der er ingen vej udenom. Båden vejer ca. 4 ton, så den eksisterende motor er alt for lille. Jeg søger derfor en motor på omkring 10-12 hk. Den skal være ferskvandskølet og med reversgear. Det er også meget vigtigt for mig, at man kan fremskaffe stumper til reparation. Jeg hører derfor meget gerne fra dig, hvis du kender til en god brugt maskine.

Jeg tænker samtidig meget over, om det kan betale sig at indbygge en brugt motor, eller om man skal bide i det sure æble og investere i nyt.

Mvh. Jeppe
Hej Jeppe

Jeg vilråde dig til aat gå op på 15 hk eller mere hvis det er en moderne hurtigløbende motor, altså en flercylindret diesel.
Hvis du tænker på en ældre konstruktion som fx Yanmar med 1 cyl vil deres 12HK modeller kunne klare opgaven fint.

Jeg har selv en 12 hk YSB fra Yanmar. der er foretaget en renovering på maskinen, og det var en fjeder omkrin ventilen der var knækket. Alt andet var fungerende og i god stand. Min maskine er ilagt i 1982, men har måske kørt lidt før den kom i min sejlbåd på 3500kg.

Jeg kan kun anbefale en Yanmar, min er saltvandskølet, men der var ingen tærring at spore under renoveringen. Da motoren var ude blev lejer osv naturligvis checket, men de fejlede ikke noget. SÅ en ferskvandskøling er ikke nødvendigvis løsningen for en gammel motor. Men det må dog ikke spares på en ny. Der kan købes forskellige kits til ombygning af en saltvandskølede motorer til ferskvandskølede maskiner.

MVH Njord
Er du helt sikker på, at reservedelene ikke kan skaffes. Da jeg havde problemer med min Ferryman viste det sig, at fabrikken i samarbejde med Buch var genopstået, og der var kommet en "ny-gammel" importør - et ingeniørfirma på Fyn som skaffede den udluftning til bundkaret --vupti. Forinden havde jeg talt med en "del" inden for branchen som alle henviste til en forhenværende importør---som kun havde eget lager, og kun 4 ud af 7 stumper---og ingen interesse. Når jeg ikke er mere præcis omkring navne skyldes det, at "rigtige" mænd kun græder, når de ikke har nogen backup, og alle mine gamle mails ligger på en harddisk som ikke længere virker.

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej Njord og Gerhard,

Tak for rådene. Måske jeg ikke skal være så bange for saltvandskøling. Jeg har spottet to ferskvandskølede 13 hk Volvo Penta maskiner som jeg vil høre nærmere om i morgen. Samtidig kigger ser jeg, at der flere Bukh DV 10 motorer på markedet. Jeg forestiller mig, at en tocylinderet maskine ryster mindre end en etcylindret - har det mon noget på sig?

Mht. importøren af Farymann dele, har jeg søgt hos "Dalsted teknik" som har oplyst min lokale mekaniker om, at de kun kan skaffe hele gearkassen, hvorfor en reparation vil blive meget omfattende og dyr.
Samtidig har jeg fået blod på tanden efter en ny motor, specielt efter positive tilkendegivelser om financiel støtte fra søde familiemedlemmer. De fem heste i en 4 ton skøjte, har flere gange ført til den ubehagelige oplevelse, at motoren kører med 3600 omdrejninger, medens vind og strøm stille og roligt presser båden tilbage i stedet for frem. Det er ikke fedt i et lille smalt løb, så derfor satser jeg meget på at øge antallet af heste.

Bedste hilsner

Jeppe
Hej Jeppe

Hvor meget forvener du at skulle ofre på sagen ??

Det er rigtigt at en 2 cylindret maskine generelt ryster mindre end en 1 cylindret. Men der er forskelle på de enkelte maskiner... En moderne hurtigløbende maskine ryster gennerelt mindre end en gammel langsomt løbende. Men går så til gengæld med mange omdrejninger hele tiden.

På Rødvig skibsmotor museeum har jeg dog set en en cylindret modstempels motor fra det gamle østtyskland gå så roligt at en ti krone mønt kan stå på højkant unde gang.... Mens samme motor i 2 og tre cylindrede versioner ike har samme rolige og lydsvage gang... Forklaring har jeg ikke.. men oplevet det live.

Måske er der nogen her på siden der kan give dig råd om hvad man skal være specielt opmærksom på med de motor alternativer du beskriver!!

Held med projektet... Og fortæl gerne mere om det..

MVH Njord
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis