Gasbeton, Mursten eller Gips ?

Vi er ved at finde ud af hvordan vores hus skal være og er lidt i tvivl om hvordan murene skal laves.

Vi har lige været på byggemesse i Middelfart og fik lidt viden om opbygning af vægge i Gips, dette skulle iflg. Danogips være det bedste til isolering samt lyddæmpende og kun koste lidt mere end gasbeton sten.

Nogle siger gasbeton isolerer godt, mens andre siger mursten giver et godt indeklima, jeg er lidt rundt på gulvet, hvad er det bedste at bygge et nyt hus med ?

Mvh

Jack !
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du nærmer dig "religion" her - det væsentligste er efter min mening, hvad du lægger vægt på! Snakker du fro øvrigt yder- eller indervægge????

Konstruktionsteknisk har alle materialer fordele (om ikke andet så prismæssigt), men du kan f.x. ikke bare bygge et hus med ydervægge i sten og så sætte gipsvægge op indenfor, idet spærene normalt hviler på indervæggene.

Moderne huse med dampspærre, tykke lag isolering og tætte vinduer levner ikke luftskiftet mange chancer (til trods for regler om ventilation).
Så mht. til indeklima, ville jeg vælge en tvungen ventilation ("genvex" løsning) i huset.

Min favoritløsning pt. er dobbelt træskelet med eternit som yderbeklædning og træ/gips indvendigt. Denne konstruktion giver utroligt isoleringsmuligheder (ingen varmebroer) samt en smidig og flexibel konstruktion (kan nemt ændres).

Mvh.

Jan R.
Jeg ville ikke vælge gasbeton frem for sten af isoleringshensyn. Så vidt jeg kan læse mig til er gasbetons isoleringsevne godt nok 4,5 gange bedre end tegls, men den er 5 gange dårligere end mineralulds, så ved en tykkelse på 100 mm vil forskellen mellem tegl og gasbeton svare til ca. 15 mm mineraluld!
Fra et rent isoleringssynspunkt må det være bedst at bruge skeletvæg og så tynde beklædningsmaterialer som muligt - fx træ/gips - så der bliver plads til den størst mulige mængde isolering uden at væggen skal være en halv meter tyk. I øvrigt isolerer træ bedre end gasbeton smile

M.h.t. indeklimaet har jeg også hørt, at tegl skulle være godt og gasbeton dårligt, men når der kommer dampspærre på har jeg svært ved at se, hvad "ydermaterialet" skulle betyde for indeklimaet - konstruktionen er jo i alle tilfælde fuldstændig tæt eller hvad??
Der var vist tegl som ydervægge og derefter lægter af metal med isolering og dampspær, derefter mere isolering og så gipsplader. Skillevæggene var med 2 lag gipsplader på hver side af metallægter med isolering imellem.

Jeg satser meget på god isolering og så genvex af en slags.

I øjeblikket står det til at blive tegl over hele linien.

Mvh

Jack !
Hvis du spørger mig er tegl et glimrende materiale. Der skal normalt ikke en dampspærrer i, hvis der mures med tegl inde og ude.

Vær opmærksom på at der kommer et tillæg til bygningsreglementet der øger kravet til isolering betydeligt. Jeg er usikker på om den normale 348 mm hulmur med 125 mm isolering vil opfylde de nye krav, uden yderligere tiltag.
Hvis du (som jeg lige husker det) modtager byggetilladelse EFTER det nye reglements ikrafttræden, skal du opfylde kravene til det nye reglement. Jeg mener det er 01/01-06 eller 01/04-06. Men tjek lige op på det.

Hvis du er bekymret for indeklimaet er det ikke nok at vælge din ydervægskonstruktion. Der er AFSINDIG mange ting, der skal tages i betragtning. Det er et kæmpe område, der desværre mangler at blive undersøgt i bund, når det kommer til en-familiehuse.

Held og lykke!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis