Varmeflytning

Jeg har lige købt et varmeflytningsanlæg af mærket DUKA. Er der nogen, som har erfaring med hvor man bedst placerer indsugningen - lige over brændeovnen eller et stykke derfra ? Eller er der andre gode råd.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej helu

Ja jeg skal ha´lavet noget tilsvarende til min 1. sal.
Jeg går også med samme tanker mht. indsugningsplacering, så vi må bare håbe der er nogle der har en ide´.

Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Jeg er ikke ekspert, men hvis der er tale om en strålevarmebrændeovn så vil udsugning over oven være optimal (her er der varmest). Har man en konvektionsovn, så skal udsugning være et stykke derfra for ikke at forstyrre luftcirkulationen og dermed varmefordelingen i nærliggende rum.

Der er forskel på varmeflytning og varmegenvinding. Varmeflytning har kun udsugning i rummet med brændeovnen. Varmegenvinding kan have indsugning i samme rum som udsugningen. Jeg har varmegenvinding og har indsugning (frisk luft) lige over brændeovnen og udsugning i et fjernt hjørne.
Vi har på et tidspuntk haft noget DUKA varmeflytning med nogle rør og en blæser. Min erfaring er, at der er et alt for stort varmetab i rørene.

Da vi købte det fik vi at vide, at en isolering med 50mm lamelmåtte var helt fint. Det endte med, at jeg gav dem 150mm, men allligevel var der et varmetab på 7-8 grader over ca. 8-10 meter. Jeg har siden fået at vide, at man skal regne med et tab på ca. en grad pr. meter, men jeg ved ikke om det passer.

Der er altså ikke meget sjov ved at der er måske 22-23 grader i stuen og det så er 15-16 grader der bliver blæst ind i et værelse hvor der er 18 grader i forvejen!

Vores rør lå på et uisoleret loft, som vel i princippet har nogenlunde samme temperatur som udenfor, og det må naturligvis være anderledes hvis man har mulighed for at lægge rørene et sted hvor der er isoleret og dermed lidt varmere.

På et tidspunkt fik jeg et råd om at vend luften, så der blev blæst luft ind i det varme rum for at presse den varme luft ud af rummet og videre ud i huset. Det virkede faktisk noget bedre, men jeg syntes stadig ikke det var godt nok.

Nu har vi bygget førstesal på huset, og i den forbindelse blev l..... skrottet.

Jeg håber at dit system kommer til at virke bedre og at jeg ikke har skræmt dig helt væk, men det er desværre mine erfaringer.

MVH
Kim

MVH
Kim
købte for 2 år siden et hus med varmeflytningsanlæg men syntes ikke det virkede optimalt så jeg talte med en ventilationsmand der forklarede at motoren skal vendes så der blæser luft ned over brændeovnen og der suges i rummene for man kan ikke flytte varm luft i så små rør den er kold inden den når frem til rummet. så jeg vendte motoren men kæmpe succes DET VIRKER! man suger simpelthen den varme luft rundt i huset. jeg varmer 140 kvm op med en viking 4 uden problemer og bruger ca 10 rummeter om året
Hej Maler
Lyder logisk - også fordi kold luft "fylder mindre" og du dermed kan flytte større luftmængder i rørene.

Ligeledes vil du jo få en bedre "omrøring" af luften ved at "smide" kold luft ned over den varme ovn :lol:

mvh
Raun
Annonce
Varmeflytning - det er jo ikke 18 grader varm luft man flytter, men kun hvis luften er over 25 grader - varmen søger op så der er altid varmere under loftet. Varmegenvinding = ventilation hvor den eksisterende varme genbruges (veksler) --> der skal tilføres varme for at holde temperaturen på det ønskede.
halløj alle LDSére

I forbindelse med at flytte varmen lavede min far det trick med at suge kold luft fra de andre rum og blæse ned over brændeovnen. På den måde undgår man træk af kold luft ved gulvet!! Har ikke selv mærket det, men det lyder da meget klogt!!

Godt nytår

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hejsa!!!

Jeg har under renoveringen af vores hus, lavet et Lindab varmeflytning. Indgangen sidder næsten lige over vores Morsø 3140. Det er lavet i 100mm rør, med både termostat for start og luftmængde regulering. udblæsningen sidder i kælderen, og der tørre vi tøj nu, på 2 til 3 timer. Vi er meget godt tilfreds med det system vi fik "banket" sammen!! biggrin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også