Omdanne kælder til lejlighed

Hej...

Jeg ved godt det måske ikke er det helt rette sted til sådan et spørgsmål, men jeg prøver alligevel:-)

Jeg bor i en lille ejendom med 2 lejligheder, 1 på første sal og mig i stuen. De 2 ejer hver et værelse i kælderen samt halvdelen af det resterende kælderareal.

Kælderen var lejet ud da vi købte lejlighederne. (vi kender hinanden os i stue og 1. sal og købte samtidigt af samme person!)

Vi har nu overvejet mulighederne for at få lejligheden i kælderen udstykket til en selvstændig lejlighed og evt. sælge den senere.

Men er der nogen der ved hvad vi skal gøre? vi skal vel have gang i taknisk forvaltning, men kunne godt lige tænke mig at høre om der er nogen der har erfaringer.

Om kælderen kan jeg fortælle at den er ca. 60 kvm med ejet køkken og bad samt 2 værelser. Jeg er ikke helt sikker på om den er godkendt til beboelse, men tror ikke det vil være det store problem!

Der er fuld højde på den ene side af huset mens den anden ligger lidt under gadeniveau.

Håber der er nogen der har nogle gode ideer:-)

Hilsen Frederik
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg har undersøgt sagen lidt for et stykke tid siden.

Der er regler om loftshøjde (vist omkring 225cm), brandveje (viduesstørrelse m.m.) og især regler om det omkringliggende jordniveau. For at en kælder skal kunne godkendes er det en grundlæggende regel at den skal ligge i niveau med det omkringliggende landskab. Dvs gulvet skal være i jordhøjde. Nogle kommuner er dog begyndt at fravige denne regel, for at få udnyttet nogle af alle de kælderkvardratmeter der er i de større byer. Dette gælder vist især Århus. Hvis den ene side af kælderen er i niveau med udenomsarealerne, kan den side muligvis godkendes. Nogle steder gives der så dispensation for den anden side, andre steder ikke. Kommer an på de enkelte kommuners politik.
Så du skal have fat i teknisk forvaltning. Hav alle mål, informationer om kælderen klar og vær forberedt. Giv ikke op ved første afslag, men spørg ind til hvad der evt kan gøres.

Held og lykke med det

mvh jan
gulvet ligger over terræn..... ? skriver du. Gulvet må ikke ligge under terræn.
Det er fordi huset ligger på en skrå grund... dvs. mod gaden ligger gulvet under vejen, og mod haven ligger gulvet over niveau...

Det står også i bygningsreglementet
Hvis du oplever problemer ved din kontakt til teknisk forvaltning. Så prøv at finde lignende ejendomme i nærheden hvor kælderen er beboet og helst udstykket. Så kan du henvise til disse hvis der skal søges en dispensation.

De værelser der har været udlejet i kælderen har velæ været lovligt udlejet!!! Hvis det er tilfældet bør det ikke være noget problem at udstykke en lejlighed i kælderen.

Men om der er nogle forskellige økonomiske aspekter ved en udstykning, afgifter til staten ? kloakbidrag ? tilslutningsafgifter til el og vand ? Varme tilslutninger til fjernvarme osv ?? Der kan evt blive tale om noget med en opmåling osv for at kunne udmatrikulere lejligheden fra de to andre.. der kan måske være noget med stempelafgifter til tinglysning, måske også på de gamle lejligheder ? Og måske vil kreditforeningen ikke være med ? de gamle lejligheder bliver jo mindre, og dermed reduceres kreditforeningernes pant..... Måske skal du lige forbi en advokat, eller revisor med specielt indsigt i netop udstykning/ejerlejligheder.

Men fortæl da gerne om dine fremskridt og tanker i sagen 8)

MVH Njord
Jeg kender til flere lejligheder som har samme beliggenhed som denne, altså med en væg under tærren...

Ved ikke hvorfor der skulle betales tilslutningsbidrag til fjernvarme, der er kun en måler i ejendommen, vand og varme betales via ejerforeningen... der er dog ikke selvstændig elmåler i kælderen, kun en delmåler, så der skal lave lidt!

Jeg skal lige have lavet nogle tegninger og sådan så tager jeg kontakt til teknisk forvaltning... bliver spændende hvad de siger...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis