Selvbyg af træpille beholder

Jeg er ved at få installeret et træpillefyr i mit udhus.

Mit pillefyr kommer til at stå i en udhusbygning på 75 kvm, opdelt i tre rum med træloft. Jeg vil så gerne lave en beholder til pillerne på loftet. Opfyldning af tanken på fyret skal så ske ved at føre et rør fra beholderen på loftet ned til tanken, og så via en åbne/lukke anordning nemt fylde tanken op. Der skal altså ikke være nogen snegl i beholderen.
Det skal så også være muligt direkte at blæse pillerne ind i beholderen.

Vil reglerne om opbevaring af brændsel i samme rum være tilstede her? Fyrrum og loft er jo kun adskilt af træloft.

Og et andet spørgsmål:

Hvad kræver pillemanden af tilslutning til beholderen? Skal der en speciel kobling til, eller skal der bare et rør til som er stort nok?

Skal der noget udluftning til af nogen art?

På forhånd tak for hjælpen

Kåre
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for tilliden til siden her for et spørgsmål med mange facetter.
Der er det brandtekniske, det funktionelle, udformningen af tanken, bæreevne til understøtning samt koblingen til tankvognen.

MAnge relevanta spørgsmål, jeg tror du kan få besvaret på www.pilleklubben.dk et side netop omkring piller, fyring med piller osv.

MVH Njord
Citat fra njord

Tak for tilliden til siden her for et spørgsmål med mange facetter.
Der er det brandtekniske, det funktionelle, udformningen af tanken, bæreevne til understøtning samt koblingen til tankvognen.

MAnge relevanta spørgsmål, jeg tror du kan få besvaret på www.pilleklubben.dk et side netop omkring piller, fyring med piller osv.


Det har jeg prøvet, men i Pilleklubbens forum har jeg desværre aldrig fået svar på nogle af mine spørgsmål. Sidens forum er desværre bygget op på en måde, så man skal være heldig om der er en der læser ens spørgsmål, som samtidig kan bidrage. Derfor prøver jeg her.

mvh
Kåre
Mht. tilslutning af slange fra pillemandens bil, så skal der en speciel kobling til. Da jeg i sin tid lavede en beholder til piller købte jeg et koblingsstykke af vvs manden der leverede fyret.
Brandreglerne kender jeg ikke noget til.

mvh
Melin
Velkommen til Kåre smile Det var muligvis mig, der henviste Kåre hertil, fordi pilleklubbens forum er blevet en lukket fest, og jeg har indtryk af, at der er masser af viden, også om piller, her på LDS! - og blomster :?

M.h.t. det brandtekniske er det skorstensfejeren, der har det sidste ord. Der findes en "Brandteknisk vejledning" - BTV 32, som handler om fastbrændselsfyr, men det er i sidste ende skorstensfejerens ord, der er lov, hvad enten han stiller større eller mindre krav end vejledningen, så tag fat i ham først!

Du skal have en kobling, som slangen fra vognen kan kobles på - det er en standardkobling (mener den er 100 mm), som bør kunne fås hos alle, der sælger siloer. Jeg købte min af Shell.

Det er vigtigt, at der er god udluftning fra beholderen - blæsebilen leverer rigtig meget luft sammen med pillerne, og den skal helst ud igen lige så hurtigt, hvis du vil undgå, at taget letter!

Man kan købe færdige udluftninger, bestående af en 5 meter lang strømpe på en Ø40 cm åbning, der monteres på siloen, enten på siden eller ovenpå. Strømpen tager det værste af støvet, når pillerne blæses ind. Da min silo står i garagen har jeg i stedet ført et Ø16 cm ventilationsrør fra siloen ud i det fri. Det er principielt ikke nok (mener, anbefalingen siger min. 300 cm^2), men jeg har ikke haft problemer endnu. Jeg havde oprindeligt en "officiel" strømpeløsning, men det gav for meget støv i garagen, så nu fungerer den i stedet som "sikkerhedsventil" - udgangen er blændet med en sort plasticsæk, så hvis trykket bliver for højt vil sækken gå i stykker før selve siloen (håber jeg smile ).

P.S.: Husk nu at få beregnet, om loftet kan bære de 4-5 tons ekstra vægt! Og sørg for at lave bunden med minimum 45 gr (absolut minimum, som kun er nok med glatte plader, fx masonit!) hældning ned mod udtaget.
Hej beholderbyggere.

Jeg er ved at konstruere en pillebeholder som skal stå på loftet over fyrrummet, gerne med automatisk styret fødesnegl som fylder op i driftspillebeholderen der er placret i et underliggende tilstødende rum adskilt med en murstens væg til fyrrummet og snegl herfra direkte til stokeren (scotte). ( er godkendt af skorstensfejeren) hvilken snegl bruger I i beholderen ?? jeg har hørt at det kan være svært at få det til at kører uden at smuldrer/ødelægge pillerne.jeg vil også gerne høre hvis der er nogen som har ideer til automatisk fyldkontrol. jeg havde forestillet mig 2 sensore som måler top og bund i drift tanken og som så starter og stopper sneglen efter behov.

hilsen

Paul Martin

Hilsen
Paul
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis