Ikke godkendt beboelse

Er der nogen der kan ridse reglerne op eller fortælle mig hvor jeg finder reglementet for godkendelse af beboelse.

Sagen er, at det hus vi overvejer at købe har pt. en garage, der er bygget ud fra huset, med en dør ind til entre'en. Denne garage er lukket af (altså, selve porten) og isoleret så der kun er en dør.

Men hvad kræver det, at lave dette til godkendt beboelse? Det ligger desværre også tættere end 2,5 meter på skellet. Der vel nogle krav omkring flugtveje, højde til loft etc.

Jeg ved ikke om det er muligt at få det godkendt, men kan nogen hjælpe mig på vej?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du selv skriver, er der krav om flugtvej. Der er også krav om isoleringstykkelse i væggene / gulvisolering.
Start med at kontakte din tekniske forvaltning i den komune du bor i. Spørg om du overhovedet kan få lov til at inddrage din garage til beboelse. Kan du ikke det, er der jo ingen ide i at forsætte projektet. Teknisk forvaltning kan nåes pr. mail, så man er ikke afhængig af åbningstider. God fornøjelse med dit forhåbentlig kommende byggeri.

Husk: Én negativ bemærkning kan kun opvejes med 3 positive !
Der er masser af krav du skal overholde :-).
I bygningsreglement for småhuse ( http://www.ebst.dk/BRS98_08/0/54/0 ) finder du dem alle. 2,3 m til loft, vindue (flugtvej), skal ligge 2,5 m fra skel, isolering for at nævne nogle. Isoleringstykkelser osv finder du i reglementet. Der træder også et nyt tillæg i kraft pr. 1. januar som stiller yderligere krav til isolering og tæthed. Det gælder også tilbygninger afhængig hvor store de er.

Du kan måske få dispensation fra nogle af disse krav, det afhænger af teknisk forvaltning. Alternativt kan du også vælge ikke at få det godkendt til beboelse. Et værksted/hobbyrum må jo gerne være pænt, og en seng til en lille skraber efter veludført arbejde er jo ikke af vejen :-). MEN sørg for at det sikkerhedsmæssigt er ok. Flugtvej, brandkrav er overholdt, elinstallationer er som de skal være.

mvh
Jens
Tak for vejledningerne. Dem kigger jeg nærmere på.

Og JensS, ja du har ret. Man kan jo sagtens bruge et rigtig pænt værksted/hobbyrum inkl. en seng - man arbejder vel hårdt ;o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis