Hvorfor isolere skorsten med iso kern?

Hej!

Min skorstensfejer siger, at jeg bør isolere min skorsten "inden al for lang tid". Officielt skal han meddele, at skorstenen skal isoleres, har han fortalt.
Min brændeovnsforhandler siger, at han mener at 80% af hans kunder ikke har isoleret (muret) skorsten (af dem der har denne slags).

Nu har jeg pengene til det, men ville hellere bruge dem på noget andet husøkonomiforbedring. Jeg har ledt efter information om hvorfor man isolerer sin skorsten på internet, men har ikke rigtig fundet noget.

Så kan nogen fortælle mig hvorfor man skal isolere sin murede skorsten (fra 1959)? Er det "kun" pga løbesod? Eller opnår man andre gevinster også? Vil, fx, udnyttelsen af brændet (briketter) blive bedre? (Ikke ligefrem fantastisk pt)

Skorstenen går nedefra kælderen (lettere opvarmet), hvor der er en gammel grukedel, op gennem stueetagen (opvarmet) til et uopvarmet loftsrum (kun tegl ud mod det fri).
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Her er et klip fra www.isokern.dk

Hvor stor en besparelse er der ved at montere Isokern rør i skorstenen?
Det vil være helt afhængig af indregulering af ildsted efter montering af Isokern. Uden indregulering er besparelsen minimal. Hvis der er tale om et oliefyr skal man typisk sætte en mindre oliedyse i fyret så der tilføres færre liter olie pr. time. Så falder røgtemperaturen og det drejer sig om at ramme en temperatur så røgen ikke danner kondensvand i skorstenen. Oliefyrsmontør eller skorstensfejer kan foretage denne indregulering.
Hej

Jeg mener "klippet" beskriver et par grunde til at montere isokern i en skorsten nemlig bedre fyringsøkonomi og en bedre røgtemperatur så der ikke dannes kondens (løbesod).

Samtidig er risikoen for at skorstenen revner ved en skorstensbrand formindsket.

Det var et forsøg på at lede dig hen på Isokerns hjemmeside.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis