Fliser på træplade

ClausJul
ClausJul
119 2980
Jeg skal lægge fliser på en træplade (krydsfiner) til brændeovn. Jeg har fået at vide, at man skal forbehandle pladen før man lægger på og at klæberen skal være en speciel en. Hvilken skal jeg bruge?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
JDK
JDK
220 9200
LAD VÆR MED DET GLEM DET OG FIND PÅ NOGET ANDET.

Jeg har efterhånden forsket i det i over et år. for at finde en holdbar løsning. men lige meget hvordan det bliver vendt og drejet. så kan det ikke lykkes at lave en træplade med klinker, der kan holder. Problemet er at fugen krakelerer. Og der findes ikke noget vidundermiddel der kan klar det. Selv ikke engang "LIP" som laver noget så fugen bliver elastisk. virker heller ikke.

løsning.
1. brug de penge de koster og få en tømrer til at fræse et hul i gulvet. og så støber du en sokkel, som du så kan lægge klinker på.

1a. hvis du er bange for at lave et hul i gulvet, med den bagtanke at den skal flyttes???. Så glem det. så skal du også til at lave gulvet. og hullet i loftet og hullet i taget.

2. køb en af de plader der er beregnet til det. De findes både i glas og stål.

3. Køb en træplade og lim klinkerne fast på pladen, UDEN fuge imellem, men hvor du ligger klinkerne tæt op af hinanden.
Jan R.
Jan R.
1896 7500
Jamen deri er jeg ret uenig - min ex-svigerfars 30-årige badeværelse har ingen revner og hele konstruktionen er lavet på spånplade.....

Og en kammerat har lavet samme konstruktion som Claus påtænker - med meget brede fuger, og det holder nu på år 4. Han har forbehandlet hele pladen med flexibel fliseklæb i et tyndt lag. Efter det var tørret op, lagde han fliserne.

- og skulle det revne efter 10 år - så tager det en formiddag at lave en ny ;-)

Mvh.

Jan R.
Hej....
jeg vil også sige at jeg er uenig med JDK
"Mira" som er et produkt som kan købes i silvan har lavet en to komponent fliseklæber som er beregnet til limning på træ mener også at de har lavet en flexibel fuge ellers bruge Lip de har noget man blander sammen med fugemassen
du skal bare være sikker på at pladen ligger plant og at underlaget/gulvet ikke giver sig for meget ved vægt tyngningen

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Annonce
Annonce
Hej
glemte lige at fortælle at du grunder pladen først med forankrings grunder

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
ThomP
ThomP
406 2800
Jeg er enig med JDK i, at det er noget "snask", og jeg ville altid gå langt for at undgå det.
Når det er sagt må jeg også erkende, at de tidligere ejere af vores hus tydeligvis så anderledes på det, så vi har fliser på spånplade i køkkenet og havde det også i et badeværelse indtil i sommer. Ingen af stederne er fugerne revnet. Jeg ved ikke, om krydsfiner bevæger sig mere end spånplade, men med spånplade er jeg enig med de andre i, at det bør kunne lade sig gøre.

LIP har en god oversigt over deres produkter på deres hjemmeside, hvor der også står, hvordan man laver klæber (og fuge) fleksibel. Svjh skal både klæb og fuge tilsættes noget "multibinder", som øger fleksibiliteten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Klukken i afløb - manglende udluftning
    Lav-Hus (læst 316 gange)
  2. Tilkobling af stor luftkompressor?
    Værktøj og maskiner (læst 250 gange)
  3. Fejlsøgning på gruppetavle -smarteste løsning
    Belysning (læst 337 gange)
  4. Hvilket rørgevind er dette? (23,8 mm??)
    Lav-Hus (læst 376 gange)
  5. Anbefaling af husalarm
    Lav-Hus (læst 329 gange)
  6. Røgalarm, gasalarm, kuliltealarm
    Lav-Hus (læst 373 gange)
  7. Kommentarer til projekt: Epoxy sofa bord
    Over hækken (læst 341 gange)
  8. fejlstrøm opvaskemaskine
    Hårde hvidevarer (læst 344 gange)
  9. Fræse gulvvarme i betongulv
    Lav-Hus (læst 52882 gange)
  10. Multicutter
    Værktøj og maskiner (læst 287 gange)
Video

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Find byggemarked

Vi har samlet alle byggemarkeder i Danmark.
Søg på postnummer her:

Se alle byggemarkeder her