Nye vinduer - Hvilke og hvor ??

Hejsa

Vi har købt hus, som vi overtager pr. 1. november, på Lolland, 5-6km fra Nakskov

Vi har valgt at skifte vinduer og døre så snart vi flytter ind, da de inden for en kortere årrække står for tur alligevel

Men så hører alt det rosenrøde også op her, for det er jo ikke en dyt til at finde ud af hvor man køber kvalitet til hvilken pris, det er så fuldstændig umuligt at afgøre hvad der er hvad, man er nødt til at stole på hvad man bliver bildt ind sad

Det vi sådan havde tænkt os i første omgang, var bare alm fyrretræsvinduer, men eftersom man er overladt til andre menneskers morale om hvordan de tjener deres penge, så tænkte jeg hårdtræ, mahogni - men fandt så ud af at det heller ikke er helt lige meget, så nu begynder forvirringen at være pænt på plads nu ;-)

Hvor finder man en kvalitet til en fornuftig pris i fyrretræ, og hvor meget kan man redde med god træbeskyttelse...???

I forhold til mahogni, kan jeg se at man helst skal ha' noget der hedder Sipo-mahogni, men under alle omstændigheder, er mahogni ikke det bedste, og bare man søger for en årlig oliering, eller...??

Nå, til de tørre facts, så der er noget at regne på, vi har sat et budget der hedder 75.000,- for nedenstående, og har faktisk fundet det i mahogni til 81.000,- hvor det er muligt at opnå en 10% rabat og komme ned på 73.000,-, men er det godt nok, eller er det helt hen i vejret...??

5stk 2-fags af 109x119 - faste standard sprosser og tre-delt, så der er tre ruder pr. fag
3stk 4-fags af 200x119 - faste standard sprosser og tre-delt, så der er tre ruder pr. fag
3stk 1-fags af 59x119 - faste standard sprosser og tre-delt
3stk 4-fags af 200x50 - ingen sprosser - kældervinduer
2stk 2-fags af 109x50 - ingen sprosser - kældervinduer
1stk topstyret 45x45 - ingen sprosser - toiletvindue
1stk tearessedør 78x200 - 3-delt som vinduerne, altså 2 sprosser, og gerne med noget bredere sprosser, eks. 100mm
2stk facadedøre af 89x198 - 6 felter glas, en lodret midter sprosse, og så 2 horisontale sprosser, glassene skal dække 2/3 af døren, og den nederste trediedel skal være med 2 lodrette fyldninger, der passer i bredden under vinduerne

Der skal være blanke alu. bundglaslister på alle sprosser, og der skal monteres super-lav-energi glas

Mvh
Carsten & Ann
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

For bibringe lidt til forvirringen, vil jeg spørge hvorfor ikke gå skridtet videre og købe træ/alu, som kun kræver vask og smøring af beslag som vedligeholdelse.

Velfac kan eksempelvis leveres i alle ral farver, samt i
udvalgte "granitfarver". ligesom der typisk kommer mere lys ind gennem deres slankere profiler.

Flere mahognilevrandører lever bundglaslisten i mahognifarve.

Mvh
Velfac-Vinduesmesteren.
Hejsa

>For bibringe lidt til forvirringen, vil jeg spørge hvorfor ikke gå skridtet >videre og købe træ/alu, som kun kræver vask og smøring af beslag >som vedligeholdelse.

Fordi at vi ønsker at bevare vinduerne i naturtræ, og også den rustikke pudsning af huset gør at det passer rigtig godt sammen

>Flere mahognilevrandører lever bundglaslisten i mahognifarve.

Ja, det har jeg godt set, men er det bedste ikke at få alu. bundglaslister, eller vil mahogni holde lige så godt, med rette oliering...??

Mvh
Carsten & Ann
Jeg har før handlet hos www.boejsoe.dk og været fuldt ud tilfreds - også med deres priser.
Hos dem kan du nemt gå ind og udregne prisen på dine vinduer og sammenligne med andres priser.
Hilsen
sniffer

Sniffer  
Hej

Jeg mener alulister der er malet i mahognifarve!

Min erfaring er at en del fotryder deres køb af mahognivinduer når de bare en gang eller to "glemmer"oliereingen og opdager at vinduerne bliver sorte.

Husk det er en 35 - 40 års investering og 30 - 80 olieringer!
Tilslutter mig fuldt Orla's argumenter. Vi valgte Træ-Alu, som - hvis det havde været trævinduer - skulle have været malet i år (5 år gl.).... Bare tanken om at skulle kravle rundt og male disse.......

Mahogni er fint - men regn med olie hvert 2. år. Vi kan fint blive enige om, at de er flotte - men det er en kilde til evig dårlig samvittighed....

Mvh.

Jan R.
Hejsa...

I Fredags fik vi sat nye mahognivinduer i hele hytten...

Vi fik 19 vinduer og 3 dører... Prisen på dem var 71.000, så den pris du har fået opgivet er nok ikke helt ved siden af..

Vi brugte en lille lokal "vinduesmand"... Efter som vi fik dem sat i i fredags, har vi jo ikke så mange erfaringer med vinduerne endnu, men tømmeren som satte dem i, sagde at det var nogle rigtige gode kvalitetsvinduer...

Så nu skal vi snart i gang med at olierer...

Venligst Hejho
Hej Orla

>Jeg mener alulister der er malet i mahognifarve!

Oki, så er jeg med

>Min erfaring er at en del fotryder deres køb af mahognivinduer når de >bare en gang eller to "glemmer"oliereingen og opdager at vinduerne >bliver sorte.

>Husk det er en 35 - 40 års investering og 30 - 80 olieringer!

Det kan jeg godt leve med, så det skræmmer mig ikke

Mvh
Carsten & Ann
Hej Jan

>Tilslutter mig fuldt Orla's argumenter. Vi valgte Træ-Alu, som - hvis det >havde været trævinduer - skulle have været malet i år (5 år gl.).... >Bare tanken om at skulle kravle rundt og male disse.......

>Mahogni er fint - men regn med olie hvert 2. år. Vi kan fint blive enige >om, at de er flotte - men det er en kilde til evig dårlig samvittighed....

Jeg må tilstå at jeg er til træ, og som tildligere nævnt passer der også godt til huset, og jeg har heller intet mod at oliere dem hvert år, hvis det er det der skal til, for at de er pæne og velholdte

Mvh
Carsten & Ann
Hejsa...

>I Fredags fik vi sat nye mahognivinduer i hele hytten...

>Vi fik 19 vinduer og 3 dører... Prisen på dem var 71.000, så den pris du >har fået opgivet er nok ikke helt ved siden af..

Nej, det lyder jo ikke ved siden af så, og har i øvrigt fået oplyst at den mahognisort de bruger hedder Sepeli og skulle efter deres udsagn være den hårdeste

>Vi brugte en lille lokal "vinduesmand"... Efter som vi fik dem sat i i >fredags, har vi jo ikke så mange erfaringer med vinduerne endnu, men >tømmeren som satte dem i, sagde at det var nogle rigtige gode >kvalitetsvinduer...

>Så nu skal vi snart i gang med at olierer...

Ja, det må jeg tilstå at jeg også snart regner med at skulle, for jo mere jeg føler efter i mig selv, der føles mahogni som det bedste valg, og som svaret i tidligere indlæg, har jeg intet imod at skulle oliere en gang om året, hvis det er det der skal til for at de er pæne og velholdte

Mvh
Carsten & Ann
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også