"penge haves" udbygning ønskes :)

Nu skal det snart til at være, har fået en pæn stor slat penge, som banken ikke rigtigt gider give noget for at jeg har til at stå. Så nu vil jeg til at bygge!

Jeg er så ved at ligge et MEGET løst budget for udbygningen, for at se hvor langt jeg kan komme, uden at skulle låne penge (har i øjeblikket godt 400.000 til at stå til projektet biggrin). Men er løbet ind i et par små detaljer.

Spær: Er der nogen der har en ca. pris for hvad spær koster? (spænviden bliver omkring 6-7m), skal der laves støttemur i midten?

Mursten: Hvor mange går der per m2? (er selv landet på at det må være et sted mellem 60 og 70?)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
spær koster ikke ret meget. Jeg byggede 30m2 til. Måler ca. 4x8 meter med spær på den lange led. 5 spær kostede lidt over 5000,- leveret.
Jeg har ikke understøtning imellem.
Ja, et sted mellem 62 og 65 pr. m2.
Jeg har foriøvrigt ca. 1000 gule sten med mønter tilovers, så det kan godt betale sig at regne ordentlig efter.
Når du efterlyser et løst budget for en tilbygning er det jo vigtigt at vide hvilke rum du vil have i tilbygningen, der er stor forskel på prisen på en vinterhave, garage, stue, værrelser, køkken og bad :wink:
Og en anden faktor er ganske bestemt også hvormeget du selv vil klare, eller skal alt være håndværker arbejde...

Prof arbejde hele vejen og med værelser/ stue vil jeg gætte på 10.000 kr / kvm som et løst tal, mere ved køkken og bad. Men også tilgængeligheden af byggepladsen, hvor let det er at komme til instalektioner osv spiller ind. Måske kan din nuværende varmeforsyning ikke klare mere areal end du allerede har osv.....

MVH Njord
Det er selvfølgelig rigtigt at der er forskel på prisen, alt efter hvad jeg skal lave.

Det jeg umiddelbart går med tanker om der skal laves er : Entre, badeværelse, kontor/værelse, bryggers, og garage (hvis det ellers er jeg får min lille drøm opfyldt smile) Det skulle blive til omkring 70kvm, i tilbygning.. da en del af de eksisterende bygninger pilles ned, og genopføres med dobbelt mur (i øjeblikket er den del af bygningerne nemlig med masiv mur i cementsten)

Alternativet er jeg går tilbage til de gamle oprindelige planer, og "kun" bygger 30kvm til.. Skipper garagen, og beholder den gamle bygning, og så blot bygger til.

Men det er altid rart lige at have gjort sig lidt overvejelser inden man tager fat i en håndværker, for at få et tilbud hjem. Så man nogenlunde kan se om han er for fræk med prisen smile

Meget af træ arbejdet (tag osv) regner jeg med selv at lave, med lidt hjælp fra familie og venner.. Elektrikker haves også i baghånden, så det er bare en murer og "lidt" vvs arbejde smile
Jeg har aldrig helt forstået dem der bygger nyt og lader garagen være en del af huset. Jeg synes det er alt for dyre kvadratmeter. Jeg foretrækker en garage i en bygning for sig selv, men det er vel smag og behag.
Personligt har jeg også garagen i en seperat bygning, men ville da gerne have haft muligheden for lige at kunne smutte ud i garagen uden først at skulle udenfor....
Om vinteren gør det jo ofte at man ikke lige får lavet man gerne ville...

Dovenskaben dikterer jo en del af vores menneskelige adfærd.....

MVH Njord
Annonce
jeg har udhæng fra huset hen til garagen og automatisk portåbner med fjernbetjening, så jeg kan komme i garagen uden at blive våd. Har fra garagen 10m2 værksted (isoleret med thermotag) i 90 gr. vinkel ud fra garagen.
Disse er lavet i træ ialt 38m2 som har kostet knap 40.000 = 1000,-/m2.
kvaliteten snakker vi ikke om - det var mit første lav-det-selv projekt (10 år siden).
Jeg ville nok vælge andre materialer hvis jeg skulle gøre det om idag.
er det så dyrt, når man nu er i gang med at grave ud til fundament, at lige grave en ekstra rende rundt til fundament til en garage? Og samtidig så lige få stablet mursten? Tag konstruktionen kan man også blot lade fortsætte ud over garagen.

Bygger man en seperat bygning, skal man alligevel grave ud til fundament, man skal bygge op i mursten, og man skal have spær/tagsten på, som resten af huset..

Så jeg kan ikke se hvad der er at spare ved at lave en seperat bygning til ens transport middel? I forhold til lige at bygge de ekstra kvm, i forbindelse med huset.
Tænk også på ejendomsskatten. En garage integreret i huset går med i værdien med 100%. Fx. 40 m2 a 10.000 -20.000 pr m2 = 400-800.000
Er garagen bygget særskildt indgår den kun med 20% selv om den laves af de samme materialer.
tjaeh, nu er jeg så så "heldig" at bo i et af de områder hvor ejendomsværdien ikke er så stor.. en hurtig hovedregning, tror den ligger på omkring 5.000 pr m2 her..
Det skal ikke være ejendomsskatten der afholder dig fra at lave en integreret garage. Det er ikke helt så slemt som ErikP skriver:
En integreret (som jeg også selv har og ikke vil bytte) vægter med 20% i beregningen af m2. En fritliggende vægter med 10%.
Så for 40 m2 garage og en kvadratmeter pris på 10000 er forskellen 400,- kr om året.

mvh
JensS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis