Komfur med kogeplader og ovn erstattes af indbygningsovn mm

VI har et ældre AEG komfur som vil stå af på et tidspunkt.
På et tidpunkt forhåbentlig inden vil jeg skifte til indbygningsovn og kogeplade. Men hvad skal der til af kontakter mm?
I dag er komfuret sat i et standard kraftstik (380v).
Jeg har aldrig kigget på disse indbygningsting - de kører vel stadig på kraft?
Hvad gør man med udtaget - skal elektrikkeren tilføje et ekstra udtag?

Erik
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja.
Elektrikken er manden der piller ved kraftstikkene.

Green

hej...
"normalt" ved indbygnings ovne/plader så skal kogepladen køre på kraft stik hvor imod at ovnen køre på alm. stik skal dog have sin egen gruppe
men det er noget der står på ovn/plade
så hvis du har en kraft stik dåse kan du selv sætte en ny kogeplade til men du må IKKE trække et nyt 220 stik ud fra den
men det bedste vil være at få en elektrikker til at sætte en dåse istedet for dit gamle 380 stik hvor du kan tilkoble det hele så du har det hele på en gruppe...
EL er ikke "gør det selv" det kan gå så gruligt galt
vh manden der har renoveret sit eget hus selv og brugt en formue på elektrikkere

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Bare rolig - jeg søger ikke info om hvordan el-stikkene skal laves - jeg skifter høejest eksisterende kontakter ud og rører ellers ikke el-installationen. jeg har en bekendt der er elektriker, jeg lader ham om at lave installationerne.

Jeg ville bare vide hvad der i givet fald skulle laves ved en udskiftning af komfuret.
380 volt stikket har 3 gange 220 volt, du kan få tilsluttet det kun at tappe af den ene 220 volt til den nye ovn/komfur.
De almindelige 220 volt/ 10 ampere er ikke kraftige nok til 220 volt-ovne da de kræver 220 volt/13 ampere - det betyder nye ledninger fra el-talven, derfor brug 380 volt stikket som faktisk kan trække 3 stk. 220 volt-ovne ;-)
Men overlad det til en elektriker og hav ro i sjælen, du kan eventuelt gøre en masse forarbejde for elektrikeren efter aftale.

 

I de fleste nyere installation kan man uden de store problemer udskifte 10A sikring til 13A. Men det kræve et besøg af en elektriker, for at konstatrer om ledningerne er "store" nok.
Men som der er beskrevet før brug 400v stikk. da den højst sandsynligt er forsikret med 16A, og du har så 2faser til kogepladerne og 1 fase til el-ovnen.
Når nu du har en makker der er epileptriker vil han da med glæde slutte komfuret og ovnen til for dig...!!

Men vil du ikke have ovnen op i ordentlig arbejdshøjde når du nu er igang? altså ikke bygge en ovn ind i et underskab!!

Derudover vil jeg da foreslå at du også kører microbølgeovnen på kraftstikket. da jeg var elektriker lavede vi altid et stik til microen fra kraftinstallationen. det må man gerne ifølge SB. Men det ved din kammerat nok. Men husk for alt i verden at læse grundigt på kogepladen inden i sætter den til. og husk at måle på ledningerne uanset om det er "nye" ledninger eller "gamle" ellers kan du futte skidtet af. og der er ingen forsikring der dækker ved en kammeratfejl.... godt nytår

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis