Hvad gør man med ulovlige installationer ifm. køb

Lidt usædvanligt spørgsmål - men nu prøver jeg.. :shock:

Vi er ved at kigge på et hus (delvis sæt-i-stand projekt) hvor sælger påstår at installationerne (el og VVS er lovlige) - hvilket jeg har mistanke om nok ikke helt er rigtigt. Der har været udført en del gør-det-selv arbejde af noget tvivlsom kvalietet på huset generelt..

Nogen af installationer (fx stikkontakter) er jo synlige og lovlig re-etablering af disse kan jeg tage højde for i købsprisen - så det er ok.

Men hvad nu når/hvis jeg "finder ting" i væggene efter vi har overtaget - her tænker jeg primært på vvs og varme.
Nogen her i forumet der kan give lidt info om hvordan man i så fald står? Hver gang vi diskuterer el og vvs herinde bliver folk altid mindet om hvad der er lovligt gør-det-selv og hvad man skal lade en aut. mand om at klare.. Men hvad sker der så hvis man bliver taget med fingrene i kagedåsen?? eller i dette tilfælde hvis sælger bliver det.. :?:

Skal man hive sælger i retten (forudsat at vedkommende ikke vil betale) eller hvordan fungerer systemet.. Jeg har spurgt mig for hos forsikringsselskabet og ifølge dem dækker ejerskifteforsikringen ikke hvis der er tale om ulovlige installationer.. Og skal man i øvrigt kunne bevise at det er sælger der har udført dem?

På forhånd tak for hjælpen
/Niels
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Almindelig ejerskifteforsikring dækker normalt kun ting som er beskrevet i tilstandsrapporten, hvilket næsten pr. definition udelukker skjulte installationer. Men de fleste forsikringsselskaber vil også tilbyde dig en udvidet ejerskifteforsikring, som dækker dette. Hvis du får en skade under forsikringen vil det så være

2 ting at være opmærksom på: (1) der er altid en selvrisiko, vist ca. 10.000 pr. skade (så det kan stadig løbe op); (2) i en evt. sag er det delvist op til dig selv at sandsynliggøre, at fejlen var der på overtagelsestidspunktet. Det er sværere, jo længere tid der går, specielt hvis du i mellemtiden har istandsat mange ting selv.

Få dig et digitalkamera og foto-dokumentér hver ting du går i gang med grundigt - inden du åbner for væggen, mens det er åbent og efter du har lukket igen. Det er en billig "forsikring over for forsikringen" hvis der nogen sinde skulle opstå en tvist.
Det er vist et "gråt" område. Der er mange ting at tage hensyn til.

For det første er du jo i ond tro, hvis du tror/ved at der er lavet ulovlige installationer, og alligevel køber huset i med den hensigt at lade ejerskifteforsikringen betale.

Den nuværende ejer skal i forbindelse med udarbejdelsen af tilstandsrapporten meddele, og skrive under på, om der er foretaget ulovlige installationer, så han må vel have et erstatningsansvar hvis han giver forkerte oplysninger. Men så risikerer du en lang retssag.

Ejerskifteforsikringer viser sig vist i de fleste tilfælde ikke at være det papir værd, de er trykt på. Det har flere forbrugerudsendelser i TV dokumenteret.

Hvis du som almindelig lav-det-selv'er får mistanke om ulovligheder, bør den bygningssagkyndige have haft alle alarmklokker ringende og beskrevet det i tilstandsrapporten, men tilstandsrapporter er vis deværre som regel også penge ud af vinduet - og hvad værre er: De giver køber en falsk tryghed.

Det bedste råd må være enten at få undersøgt de eventuelle ulovligheder før et køb; at få en klar aftale med sælger om hvem der betaler, og hvis du har mistanke om at sælger vil løbe fra en aftale om udbedring af ulovligheder bør du nok kræve deponering af en del af salgssummen eller, som sidste mulighed, få din egen bygningssagkyndige til at underssøge huset.

Alt i alt bliver det vel altid en afvejning af pro og con, og med dagens boligmarked risikerer man jo at huset er solgt til andre medens man overvejer diverse risici.

Torben
Hej igen

og tak for svarene..

det lader til at det er lige så 'gråt' som jeg frygtede..

Jeg er klar over det med ond tro jf. forsikringspolicen.. Men min mistenke gik primært på el installationerne - og der har jeg også fået tilbudt lidt afslag i prisen..
Min tanke var bare at hvis man er en (dårlig) gør-det-selv'er og roder med el - tydeligvis uden at vide ret meget om det... Jo så kunne 'man' nok også finde på at lave lidt rørtrækning til vand og varme

JEg har ikke de store forhåbninger til en ejerskifte forsikring - mener heller ikke de dækker ulovlige installationer.. ???

Det lyder som om det primære arbejde ligger i at få en aftale med sælger om hvad vi gør i tilfælde af at jeg finder flere ting når jeg går i bund i huset..

Rådet med et digital kamera er taget til efterretning :-)

Mvh
Niels
hej...
hvis du vil have huset så køb det og når du har skrevet under SÅ kontakter du en elektrikker samt vvser som går hele huset igennem...
når du har deres dom og et overslag på hvad det koster at udbedre ulovlighederne kontakter du den ejendomsmægler som sælger huset og gør krav på de penge de har i deres forvaring
sælgers "advokat" er ejendomsmægleren og komunikationen mellem dig og sælger skal altid gå igennem ham
han er selvfølgelig sælgers mand men må ikke "vende det blinde øje" til nogen ulovligheder
sælger får først sine penge når skødet er færdigt og der kan gå et par mdr. så du har lidt løbetid inden pengene er væk...

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Annonce
Hej...

Som skrevet i et indlæg ovenfor har de fleste forsikringsselskaber automatisk en udvidet dækning på ejerskifteforsikringer, der dækker ulovlige installationer som vvs og el, samt ulovlige bygningsinstallationer.. Bemærk dog at de fleste selskaber ikke kan tilbyde udvidet dækning hvis der er tale om et dødsbo. :shock:

Endvidere er det værd at bemærke at gamle elinstallationer som f.eks stofledninger eller andet der var lovligt på installationstidspunktet, men ikke lever op til kravene i dag, ikke går under ulovligt el...

Hvis sælger har givet urigtige oplysninger, kan han drages til ansvar... Lang proces...

Ejerskifteforsikringer dækker kun de ting der ikke står i tilstandsrapporten.... cry

Med venlig hilsen

Lisa
Hej

Tilstandsrapporten omfatter det som kan ses med det blotte øje uden at skille noget ad ud over løsne en skunklem og rist på gulvafløb.

Ejerskifteforsikringen dækker skjulte fejl og mangler afhængig af hvad man aftaler den skal dække.

Sælger afgiver oplysninger i tilstandsrapport og risikerer at blive forfulgt økonomisk, også af ejerskifteforsikringen hvis der bliver givet urigtige oplysninger.

Hvis man er klar over der er fejl og mangler inden aftaler indgås, risikerer man at miste sin ret til erstatning.


Mvh
Beskikket Bygningssagkyndig
Orla Nautrup
Hej

Tilstandsrapporten omfatter det som kan ses med det blotte øje uden at skille noget ad ud over løsne en skunklem og rist på gulvafløb.

Ejerskifteforsikringen dækker skjulte fejl og mangler afhængig af hvad man aftaler den skal dække.

Sælger afgiver oplysninger i tilstandsrapport og risikerer at blive forfulgt økonomisk, også af ejerskifteforsikringen hvis der bliver givet urigtige oplysninger.

Hvis man er klar over der er fejl og mangler inden aftaler indgås, risikerer man at miste sin ret til erstatning.


Mvh
Beskikket Bygningssagkyndig
Orla Nautrup
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis