Lydisolering mellem kælder og stueetage

I vores nye hus er der ret lydt mellem de 2 etager. I kælderloftet er der en
række bjælker der går på langs.
Jeg forestiller mig at man kan isolere i
mellem disse med et eller andet materiale, og så sætte en gips/træplade over(under). Rockwool og flamingo er muligheder, men hvad virker bedst og findes der i byggemarkeder noget der er bedre? Hvad med brand?
Gode råd modtages

Lau
___,
\\o
|
/ \\ .
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan ikke helt se nuværende konstruktion, men hvis jeg ikke tager helt fejl, har du:
1.Gulvbrædder
2. Lerindskud
3. Lerindskudsbrædder
4. Brædder med puds.

Jeg ville rive ned nedefra, dvs. så du kan se gulvbrædderne, herefter 10-15 cm. Rockwool og så to-tre lag gips, hvor hvert lag der fuges meget grundigt mod bjælkerne, så det bliver helt lufttæt.
Hej...

Vi har (som tidligere nævnt) fået pustet papiruld i vores etageadskillelse...

Det blev pustet i nede fra... Der blev boret hul mellem hvert spær... og så to lag gips på loftet i kælderen. Nu er vi desværre ikke flyttet ind endnu, så hvor effektivt det er som lyddæmpning vides ikke endnu. Men på nuværende tidspunkt kan vi mærke at der ikke længere er fodkoldt.

Om ovennævnte kan gøres i din konstruktion ved jeg ikke, men det er blot en ide...

God arbejdslyst

Hejho
@Hejho - hvad kostede det (og hvor mange spær/m2 har I)?
Har puslet lidt med samme plan - omend papiruld aldrig kommer indenfor min dør - man er vel lidt gammeldags i min fremskredne alder ;-)
Hvor store huller borer indblæseren?

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

@Hejho - hvad kostede det (og hvor mange spær/m2 har I)?
Har puslet lidt med samme plan - omend papiruld aldrig kommer indenfor min dør - man er vel lidt gammeldags i min fremskredne alder ;-)
Hvor store huller borer indblæseren?


Hej Jan R...

Vi fik blæst papiruld i 70m2. Det kostede 6.500 incl moms...

Med hensyn til hvor store hullerne er, så må jeg lige vende tilbage i morgen... (er på job)

Hejho
Du kan se byggebeskrivelsen paa rockwools hjemmeside:
http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/frameset.asp#mbs_forside_konstruktionsguide

Anvisningen for etageadskillelser af træ har ID 2.4.8

Rockwool er ogsaa godt til brandisolering.
Det er min erfaring, at gipspladen ikke maa saettes direkte paa bjaelkerne, med paa hvad rockwool kalder "Nedstroppet bæreprofil"
lydsvingninger der faar gipspladen til at vibrere, kan saa ike overfoeres til gulvet.
Her (i Canada) kan vi faa specielle staalprofiler til formaalet, hoer i det lokale byggemarked om i ikke har noget tilsvarende.

Karsten
Annonce
Der er INTET der isolerer som det der ler/jord i etage adskillelsen, mit er fjernet og skiftet ud med 100 mm rockwool, det tager intet i forhold til de der 700 kg. jord. Men det ser ikke ud som om det er din konstruktion.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ups!!!!

Er der andre som har samme erfaringer som PeterR?

Jeg har planer om at udskifte min jordisolering med 100mm mineraluld så jeg kan flytte teenageren (og hans stereoanlæg!!!) i kælderen under stuen.

Er det en lorteide? Er jeg bedre tjent med at lade isoleringen være som den er, og så blot skrue gips udenpå det eksisterende rørpuds?

Jeg er allerede begyndt at pille det gamle støvede(!!!!!!!) isolering ned, så jeg vil rigtig meget gerne høre jeres erfaringer.

Tak.
Mineraluld isolerer ej godt mod støj. Der skal først og fremmest vægt og lufttæthed til. Men så godt er lerindskud heller. Problemet er her ikke vægt, men lufttæthed. En rimelig effektiv konstruktion er som nævnt de to-tre lag gips, der fuges helt tæt, isolering og loftplader. Alternativt kan der laves særlige lyddæmpende lofter, prøv f.eks. at se ww.danogips.dk
Nu ønsker man jo ikke en 2 - 3 lag gips i en kælder pga. den begrænsede loftshøjde. Jeg vandt min 5 cm. ved at blotte bjælkerne. Og ja tætheden er større med lerinsdkub, her hos mig har det været lagt med vådt ler, dengang i 1918 så klumpen er massiv. Ca 7-8 cm. ler, brædder 25 mm. strå og lerpuds (æv).

Men jeg holder nu stadig på at der ikke er de store svingninger fra bas'en fra anlægget igennem det her ler.

Men 3 lag gips med acrylfuge i ALLE samlingerne, så er vi jo også efterhånden oppe i en vægt der vil noget.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
de 2-3 lag gipsplader skal ligge mellem strøerne, ikke på undersiden. Dvs. gulvbrædder, 10 cm. rockwool holdt oppe med ståltråd, så gipsen, der skrues op i en lægte, der er sat på siden af strøen. Efter hvert lag, fuges pladen tæt mod strøerne. Man kan så skrue en loftplade nederst, eller nøjes med pladerne mellem strøerne, men så ville jeg helt sikkert bruge 3 lag.

Vi har været turen igennem, både på første sal og i stueetagen. Lydisoleringenbedre en det gamle lerindskud, men det var også løst og med store huller mod murerne, hvor der var fri lydpassage. Derudover er brand og især varmeisoleringen meget bedre.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis