Opsætning af vindmølle

Hej.

Hvis jeg nu ønsker at anskaffe mig en stor vindmølle, hvordan kommer jeg så videre med det ?

Hvem skal man søge om tilladelse hos, hvilken vindmølle skal man købe, og skal man så også søge el-selskabet om tilladelse til at knytte den til nettet, o.s.v.. ???

Alle gode tips søges ? biggrin

v.

laura
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg jo ikke, hvor stor..... men kontakt da de pågældende producenter. De har ret sikkert en drejebog for opstilling af vindmøller og kan hjælpe dig med at finde de rigtige kontaktpersoner i elselskabet samt skaffe de rette godkendelser hos div. offentlige instanser.

Kunne forestille mig, at teknisk forvirring, naturnævnet (eller hvad de nu hedder) og dine naboer har en del at skulle have sagt.

Mvh.

Jan R.
Hej Laura.

At få tilladelse til at opstille en vindmølle er en meget kompliceret sag!
Hvis det er en lille mølle (kolibri-10-20 kW) og du bor på landet kan det måske lade sig gøre ved at søge hos kommune og amt, men hvis dine planer er en større mølle 750kW-2mW skal der søges langt flere steder..kommune,amt ,naturfrednings nævn ect. samt at området skal være godkendt til at stille vindmøller op i lokalplanen.
Elselskabet skal også tages med i projektet.

Så vidt jeg ved, opstilles der næsten ingen større private eller laugs- vindmøller mere på land,der foregår primært kun udskiftning af bestående vindmøller som er urentable idag.

Men det skal jo ikke hindre dig i at forsøge.......:lol:

Hilsen KimK
Tak.

Hvis vi nu siger, at jeg får lov til at opsætte en 1 Mw vindmølle..............hvordan ser det så ud økonomiskt ? (betaling og modtagelse af betaling fra el-selskabet) ??

Er det noget, der kan betale sig ? Jeg havde forestillet mig, at de første mange år gik til at betale vindmølle ud. Og så engang sénere, kunne der komme penge i kassen ???


v.

laura
Der var en tommelfingerregel:

Hvis møllens levetid er 20 År,
går de første 10 års indtjening til at betale møllen m.m.
de følgende 10 år er overskud!!!

Men om det holder helt i vore dage er nok tvivlsomt.

KimK
Hej Laura
Du burde måske også forhøre dig hos naboerne inden du går videre med de officielle ansøgninger......en vindmølle i 1MW størrelsen er jo ikke lige noget man overser i det danske landskab og det er jo ikke specielt sjovt at få naboerne på nakken i 20 år - vel? :wink:

Ang økonomi er jeg sikker på at vindmøllefabrikanterne med glæde vil hjælpe dig med overslagsberegninger.

mvh
Raun
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis