At skære en akrylplade

Hej,

Har hentet to acrylplader (til forsatsruder) hos dem der der ikke kan stave deres eget navn, men er nu blevet i tvivl om hvordan jeg får dem skåret til.

Jeg havde først regnet med at bruge en fintandet stiksav på laveste hastighed, men blev frarådet det og fortalt at jeg *skulle* bruge en nedstryger. Men det er sku't så nemt når pladen er 75cm bred...

Nogen andre forslag?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vinkelsliber med tynd skæreskive, det er i hvert fald godt til trapezplader, så mon ikke den også kan bruges til acrylplader biggrin

Mvh. Carsten.
Bliver det ikke svært at styre vinkelsliberen over et snit på 75 cm? Jeg har aldrig været en haj til at styre en vinkelsliber og ville helt sikkert ikke give mig i kast med det. men det er nok evnerne, der svigter.

Kunne man ligge pladen i spænd mellem to stykker træ og så skære gennem træ og acrylplade med en fintandet rundsav/dyksav?
Jeg har flere gange skåret akrylplader (samt trapez- og fastlockplader m.v.) med vinkelsliber som foreslået af Carsten, og resultatet har været helt perfekt. Man kører blot stille og roligt efter den optegnede streg. Man kunne vel også spænde en styreskinne på (et lige stykke træ eller lignende) og så skære langs med den.
Hvis du skal gøre det "rigtigt" (sådan som glarmesteren gør", skal du lave en ridse i pladen. Derefter kan du knække pladen over en kant. Ridsen laver du med et værktøj som er beregnet til formålet. Jeg kan ikke huske hvad den hedder. Det er en krum spids kniv.
Jeg har fundet, at det største problem er understøtningen. Hvis det afskårne stykke hænger og dasker, kan du være sikker på at pladen revner og bliver grim.
Du er nødt til at udtænke en fast understøtning på begge sider af snittet, gerne med et bræt og skruetvinger til at holde ovenfra. Hvis dette er gjort, har jeg haft success med en krydsfinersav i et relativt "fladt" snit.

MvH,

Bent.
Annonce
Prøv med en rundsav - det er det de bruger i byggemarkederne!

Knaswink
Hvis du bruger en rundsav, så brug for alt i verden beskyttelsesbriller.
Jeg har stået ved en pladesav i et byggemarked, og der skar jeg bl.a. acrylplader, og jeg var også så "heldig" at få et relativt stort stykke i øjet.

Carsten.
Ville bare lige følge op på mit eget indlæg, og fortælle at jeg endte med at bruge en fuchsvans da nedstrygeren ikke længere kunne nå -- og det fungerede glimrende. Der er ingen synlig forskel på det, der blev skåret med den fintandede nedstryger (med nyt blad) og den efterhånden udskiftningstrængte fuchsvans med meget grovere tænder.

Men som Bent bemærker: Understøtning + fastholdelse på begge sider er ekstremt vigtig, ellers knækker skidtet når der er 2cm tilbage at skære.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis