"Lapning" af huller i brædegulv?

Hej

Jeg skal til at renovere mit køkken og i den forbindelse skal der høvles/slibes gulve. Desværre er der to huller langs den ene væg (ca. 25mm i diameter) som sikkert stammer fra en gammel radiator som ikke er der længere. Hvordan for man "proppet" hullerne af? Kan man købe propper? For almindelige rundstokke har årene på den forkerte led. Hvordan får man en prop til at hænge fast i hullet?

Håber en venlig sjæl med lidt sneker indsigt vil hjælpe mig. På forhånd 1000 tak.

// Anders

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders

Du smutter hen i dit byggemarked og køber en god 20mm fyr/gran plank + en hulsav til boremaskinen (typen hvor centerboret kan pilles af) + en gang "kog-op" lim (ekspanderende).

Dernæst borer du hullet efter radiatorrørene op, så snittet er rent. Lad være med at tage mere af en højst nødvendigt. Så snupper du hulsaven som er et nummer større, og saver en prop ud af planken. Denne sliber du så efter bedste evne (helst ene anelse konisk) så den kan gå min 3/4 ned i hullet. Dernæst lægger du en stribe lim i "hulkanten" i gulvet, sætter proppen i, og slår den "pænt" i med en hammer (en fornemmelsessag smile.

Når du så sliber gulvet efterfølgende, skulle proppen gerne falde i ét med resten af gulvet.

Husk selvfølgelig at vende årene i proppen i gulvets åreretning. For at mindske at proppen springer i øjnene, kan du vælge at skære denne med en knast i midten.

Held og lykke med det.

PS: jeg kan evt. smide et billede ind af mit eget gulv, hvor lignende fremgangsmåde er brugt - hvis det har interesse.

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fantastisk med den hurtige response. Nu håber jeg bare at Silvan har søndags åben biggrin

De bedste hilsner

Anders

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis