Nyt køkken - hvordan griber jeg det an?

Sikke en masse gode råd, man kan læse om her på forum'et, så jeg kan ikke dy mig for at spørge jer til råds, nu da familien er 1500 km væk.

For 1½ år siden købte jeg en lejlighed i en gammel sandstensbygning (ca 1900), og skal have nyt køkken, da det nuværende ærlig talt er vakkelvornt.

Rummet er kun 204 x 315 cm med hele 315 til loftet. Som kvinde har jeg allerede udset mig elementerne fra IKEA (som i Skotland er noget af det bedste, hvis ikke man skal ud i skræddersyet køkkener).
Der er nye radiatorer (og Danfoss termostater :lol: ) sat op i hele lejligheden, så jeg går ud fra, at vandrør er blevet skiftet indenfor de sidste par år.

Men hvordan griber jeg det hele an?
1. Der skal nyt gulv - der er ujævnt bræddegulv nu, hvor jeg har hævet det gamle linoleumsgulv af. Jeg ved fra et kig under stuegulvet, at der ligger murebrokker og andet 'affald' mellem de tværgående spær, hvor brædderne er skruet fast på. Jeg vil gerne have noget nemt gulv at rengøre, fliser el. lign.

2. Væggene skal ordnes, da en gammel afskærmning rives ned, da ny vandvarmer er sat op i et skab andetsteds. Men jeg har ikke været heldig med at borer i væggene, hvor fint puds vælter ud. Da jeg gerne vil have en række overskabe op på den korte væg samt den luksus af en emhætte (recirkulation), skal de jo gerne holde til noget. Hvordan løser jeg det?

3. Der er nye stikkontakter, men de skal naturligvis flyttes, når jeg rykker rundt på skabene. Dog for koge- og vaskfaciliteterne lov at blive nogenlunde hvor de er. Er der noget jeg skal tage hensyn til her andet end at der skal fræses og kunne trækkes ledninger inde i muren.

4. Der er gasledning bag et af skabene, og jeg regner med at lave et kogeplus med gas og et par andre med el, så man får det bedste af det hele.

Er der andet, jeg skal have med i overvejelserne - og hvordan lægger jeg budget?

De svære og lovkrævede fag vil jeg naturligvis skaffe håndværkere til, men jeg er ret lærenem og god til LDS, men mangler bare 'opskriften' hvordan jeg griber det an.

Har I sådan en opskrift?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der slet ingen, der kendet en hjemmeside, hvor der er en beskrivelse for os nybegyndere, som er naive nok til at gå igang med sådan et projekt ? tongue
Hvis familien i Danmark er for langt vaek, saa maa du hellere faa lidt hjaelp fra Canada, her regner vi jo ikke saadanne afstande som noget saerligt.
Her har vi ogsaa fundet at IKEA's koekken er det bedste, og problemet med at haenge overskabe paa vaeggen er jo loest af IKEA med det staalprofil som skabene haenges paa. Der er masser af muligheder for at skrue skinnen fast og man kommer ikke i den situation som man goer med andre ystemer, at der hvor skabet godt vil have en skrue, der har man en fuge (det rimer oven i koebet) :lol:
I sandsten maa det vaere muligt at bruge nogle lange expansionsbolte.
Da du har rigelig med loftshoejde, er der plads til at lave et ordentligt gulv.
Du skriver at det er en lejlighed, er dit gulv saa loftet fra underboen? al det ler og muraffald der er fyldt op med kan vaere anbragt som brandbeskyttelse :? i 1900 havde man jo ikke opfundet Rockwool endnu :wink:
Hvis dit gulv er med den kolde jord, vil jeg nok foreslaa at braekke gulvbraedderne af og foaa lagt noget isolation -- men her er der flere hensyn at tage, hvis det er tilfaeldet lad os det vide og vi kan komme med foreslag.
Hvis du kan bruge det eksisterende gulv som underlag skal du forest have det skruet ordentligt paa, saa du ikke har knirkeproblemer, dernaest skal du have fjernet alle de rester af lim du kan finde, ellers kan du faa vanskeligheder med at faa gulvspartelmasse til at haenge fast. Naar alle bulerne er spartlet ud vil mit foresla vaere at skrue noget gulv krydsfiner paa, og saa fliserne. En anden mulighed som (min kone biggrin ) synes godt om er korkfliser, de er mere behagelige at gaa paa end haarde keramiske fliser, hvis du har taenkt dig at tilbringe lang tid staaende i koekkenet er det en god ide. Her i canada kan de nu faas til at laegge ud paa gulvet paa samme maade som laminatgulv.
En af aarsagerne til gulvkrydsfineren er at stive gulvet af saa det ikke boejer og knaekker fliserne naar du gaar paa det. det afhaenger ogsaa lidt af spaerafstanden.
Med hensyn til vandroerene, bliver de ikke normalt monteret uden paa husene i UK, fordi saa er det lettere at komme til at toe dem op hvis de skulle fryse :wink:
Det fine puds der vaelter ud naar du borer i vaeggene, er det sandsten der bare smuldrer?
Med hensyn til dine stikkontakter kan jeg ikke hjaelpe dig, det eneste jeg ved er at elinstallationer i UK er noget *&($#^%** det maa vaere den lokale fagmand der her er noedvendig.
Det du skal have fagmaend/damer til at lave vil jeg foreslaa at faa et par tilbud paa saa du kan sammenligne priserne, hvis de har referencer, saa kontakt referencerne og hoer om de har lavet arbejdet ordentligt.
Min erfaring med budgetter er at du til sidst skal gange det med Pi det er en universel budgetmultiplikationsfaktor og tidsforbrugmultiplikationsfaktor, det er aarsagen til at den er sat paa din lommeregner, ikke det med cirkelberegninger som de fleste tror :wink:

Karsten
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Haha - jeg kender godt PI men har aldrig tænkt på det før, som en 'universel budgetmultiplikationsfaktor og tidsforbrugmultiplikationsfaktor', men det giver jo mening! :lol:

Tak for dit svar, Karsten! Det er dejligt uddybende! Og ja, der er ikke så mange af mine venner heromkring, der er ligeså DIY interesseret som jeg.

Lejligheden er øverst i ejendommen, lige under loftrummet, så der er hensyn at tage til underboen. Jeg har læst et sted, at man ikke behøver gulvvarme i køkkenet (selvom det nu er skønt hjemme hos de gamle), så jeg havde forestillet mig at lægge gulvfliser, som er nemme at holde.

Jeg forstår din beskrivelse til fulde, hvordan jeg skal få det lagt, men er nu ikke så sikker på at jeg vil bruge korkfliser. Minder for meget om min 70'er barndom. :? Men kan man lægge sådan selv-nivellerende ud på gulvet, så man har en plan flade at lægge gulv på i lejligheder? Har du noget kendskab til sådan noget?

Er der en bestemt rækkefølge, jeg skal gribe det hele an på, når både vægge, loft og gulv skal ordnes og ikke mindst fyldes med inventar også?

Fortsat god weekend, derovre. :wink:
Jeg ville selv starte med gulvet, saa man har et solidt fundament at bygge videre paa :lol:
Det vigtigste er at finde ud af om det gamle gulv er solidt nok, ingen nedboejning naar man gaar paa gulvet. Hvis ikke maa det forstaerkes med krydsfiner, ellers vil fliserne knaekke naar gulvet belastes.
Min egen erfaring med gulvspartelmasse er at man IKKE skal anvende den hurtigttoerrende type, jeg fik forest en type der kun gav 15 minutter til arbejdet, og det er alt for lidt til mig :oops:
Jeg brugte til sidst laengere tid paa at blande smaa portioner end til at rette gulvet op cry
Med nogle typer fliseklaeb er afretningen af gulvet ikke saa vigtig som med andre, jo tykkere lag fliseklaeb, jo mindre afretning er noedvendig.
Du skal nok en tur ned til det lokale byggemarked og tage en snak med dem der. :lol:
Der findes et utal af forskellige produkter til at spartle gulv, men jeg ved ikke hvilke der saelges i "udlandet" :wink:

Karsten
Det gamle gulv er af solide gulvbrædder, som jeg har malet over med hvid gulvmaling. tongue Men desværre har de skåret for store huller i det :? , da den forrige ejer skiftede til kombi-vandvarmer, så jeg ved ikke, om det er pænt nok til at kunne nøjes med en nedslibning.

Så efter gulvet, skal el, gas- og vandrør rettes til inden man gør væggene og loftet klar, og så er der kun at hænge skabene op og slutte rørene til. Lyder det som en holdbar plan? Er der andre ting, jeg skal huske på undervejs?? :roll:
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også