dør i bærende væg

som man kan se af bilaget skal jeg have muret en gammel dør til.
Hvad kan dertil anbefales? kan der bruges leca blokke?
Muren skal erstatte svækningen af muren, som kommer fra det nye hul

Den nye dør som skal laves, er i en bærende væg hvilken overligger vil i anbefale. Stål,limtræ. hullet bliver ca 2mtr
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mur hullet til i tilsvarende materiale, som muren er af.
Hvis det er en teglstensmur, hvad så med at bruge en muroverligger i den nye åbning, den skal selvfølgelig dimensioneres korrekt.

Carsten.
Jeg tror ikke, at du kan finde information om hvilken overligger der skal bruges, nogen steder. Der skal nok en beregning til for at få det præcist.
Det er nemlig ikke til at sige. Når hullet er 2 m, vil jeg tro, at der skal et jern op. Hvilket ved jeg ikke, men det hele afhænger af hvor meget den bærende væg bærer. Er der 4 etager ovenpå, eller slet ingen.
Er der ingen kan du sandsynligvis nøjes med en tegloverligger, men selv en tegloverligger skal indmures korrekt hvis den skal leve op til foreskrifterne.
Er det i øvrigt noget du selv vil lave (understøtning osv.??)
muligvis vil jeg lave det selv, hvis det kan lade sig gøre, derfor søger jeg råd og vejledning her. der er en enkelt sal oven på.

Men hvis jeg bruger jern skal denne jo brandsikres evt. med x antal lag af gips. men så vidt jeg skal en limtræs overligger ikke brandsikres nær så meget.
Brandsikring af jern er ikke noget problem i vore dage. Der laves flere færdige systemer til brandsikring.
Jeg kender ikke til brandsikring af limtræsdrage, men man kan sikkert få den imprægneret med et eller andet brandhæmmende.
Her er der så et spørgsmål om pris, for en limtræsdrager er ikke billig.
Om et ståltegl kan holde belastningen ved et 2 meter hul stiller jeg mig tvivlende overfor, og jeg vil ikke påtage at regne sådan noget ud.
Det kan godt være, men det er der andre der kan svare på.
biggrin

Hvis du beslutter dig for at lave det selv, kan jeg være behjælpelig med fremgangsmåden. Jeg har lavet (bogstavelig talt) hundreder af den slags opgaver i min murerfortid.
Hvis du får proffesionelt hjælp skal du være opmærksom på, at det er langt fra alle murerfirmaer der kan løfte opgaven ordentligt.
Der er nemlig mange, der ikke har den store erfaring på dette område. Derfor kan priserne variere ganske meget.
Annonce
jeg har besluttet mig for at lave det selv. Jeg har besluttet mig for at bruge jern.

Hvor meget skal drageren hvile på muren i begge sider?
og skal den fæstnes på en speciel godkendt måde?

Og ja tak til en vejledning knaldperle
Jeg lige set dit indlæg.
Hvis du har tid vil jeg skrive en lidt mere udførlig vejledning, og så lægge den ud på en hjemmeside. Så hvis du har tålmodighed vil jeg smide et link en af de kommende dage.
Er det ok??
ja det ville være til stor hjælp

takker på forhånd
For det første vil jeg undskylde,at jeg ikke har skrevet før.
Den 20/9-2005 tog jeg på ferie med min lille familie, og er først kommet hjem igår.
Jeg ved at det er super dårlig stil, og det beklager jeg.
Hvis du stadig er interesseret vil jeg lave det i weekenden. I dag er det min kones fødselsdag, så der når jeg det ikke.

-Beklager sad
jo tak det vil jeg gerne have. Og bare rolig det er helt iorden
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis