Kører motoren rigtigt?

Er blevet den glade ejer af en 20 hestes Yamaha 2 takter fra 2002.
Og lad det være sagt med det samme, den starter rigtit nemt og går fint i tomgang, men når man åbner lidt begynder den at "4takte"det vil sige ind og ud af havn, samt når jeg troller! i mine øre lyder det forkert og usundt er det rigtigt? og er det noget den på sigt tar skade af?

For den mere gas begynder den at gå pænt, læs som en mis :wink:
jeg bruger 95 oktan blyholdigt, kunne det moske være en ide at opgradere til 98 oktan (kan ikke købes blyholdigt i byen) og så bruge tilsætning af en slags?

Mvh Rasmus

Mvh

Smitt
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rasmus
Jeg er den lykkelige ejer af en ældre 15hk 2takt Yamaha,og jeg kan betro dig at når jeg troller så går motoren rent og jævnt og når jeg giver en smule mere gas så brummer den veloplagt i en lækker dyb tone.
Den kører på 95 blyfri og jeg blander selv 1% olie i.

Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvad der kan være galt med din motor,men i dit sted ville jeg finde den lokale marinebutik og spørge en ekspert.De plejer at være flinke til at give gode råd.

I Helsingør ligger:Kronborg Marine på Nordhavnsvej 9

Venlig hilsen
Villads
Hej Rasmus
Jeg er den lykkelige ejer af en ældre 15hk 2takt Yamaha,og jeg kan betro dig at når jeg troller så går motoren rent og jævnt og når jeg giver en smule mere gas så brummer den veloplagt i en lækker dyb tone.
Den kører på 95 blyfri og jeg blander selv 1% olie i.

Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvad der kan være galt med din motor,men i dit sted ville jeg finde den lokale marinebutik og spørge en ekspert.De plejer at være flinke til at give gode råd.

I Helsingør ligger:Kronborg Marine på Nordhavnsvej 9

Venlig hilsen
Villads
hej.

dine problemer med motoren skyldes benzin-luftblandingen.
du siger den går 4takt, hvilket normalt skyldes, at der er for meget benzin i blandingen.
blandingen skabes gennem 2 dyser ( strålespidser ) en til tomgang ( normalt justerbar ), og en til fart.
den luftmængde som motoren suger ind i karburatoren, er afhængig af omdrejningstallet, ved lave omdr. suges der i tomgangsdysen, og når omdr. øges stiger lufthastigheden og der suges også i den anden dyse.
der altså imidlertid en hastighed, hvor den suger for meget benzin, hvorfor den ikke går rent. måske har den for lidt at lave.
jeg kender ikke din motor men der er ting du kan tjekke.
har du mere end een karburator, så tjek om spjældene følges nøjagtigt ad.
tjek om ckokerspjældet står fuldstændigt vinkelret på indsugning, når den ikke er aktiveret, og tjek om der er slok i forbindelsesleddene så spjældet ikke sidder stille.
du kan muligvis knibe benzintilførslen via tomgangsdysen, skrues lidt ind.
(læg mærke til hvor meget du skruer, så du kan finde den oprindelige indstilling igen). men ikke så meget at det går ud over tomgangen.

en ting, som har betydning for, hvor meget benzin dyserne leverer er hvor højt benzinen står i klokken . det reguleres af en svømmer, som kan ha' en defekt. ikke sandsynligt.
endelig kan din skrue være for lille, så motoren ikke rigtigt har noget at lave. f.eks. hvis den har trukket vandski, spørg forhandler om std.propel
og se hvad din egen er. en sandsynlig årsag.

håber det kan hjælpe
hilsen lynæs smile

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for svarene, har pillet lidt ved dysen som forøvrigt er ret følsom.
Det har taget en del af problemet, eller sagt på en anden måde den er blevet akseptabel, men ikke perfekt.
Ved lejlighed vil jeg prøve at kigge på det med skruen.

Mvh Rasmus.

Mvh

Smitt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis