Efterbehandling af trægulv

Hjælp...

Nu har vi med et godt resultat afhøvlet vore ca. 40 kvm. ubehandlet fyrtræsgulv. Vi har efterfølgende vasket gulvet med sæbe (1 dl. sæbespåner tl 10 L. vand). Det virker nu somom træet har brug for noget mere/andet. Det føles meget tørt.
Er der nogen der har et godt råd?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mere sæbe. Jeg mener at have læst, at man skal blive ved, til træet er mættet.
Men tag det lige med forbehold, for jeg har aldrig prøvet det.

Mvh. JørgenE


Mvh. JørgenE
Du kan også give det olie.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du skal lave en grød af sæbespåner og vand
og så skal det masseres god ind i gulvet
Lad det tørre til dagen efter og den overskydende sæbe skrabse af med en spartel

Vask så gulvet i vand med sæbespåner og nu kan dit gulv modstå op til flere glas rødvin

Selv om rødvin ikke skal på gulvet , kan det jo smutte
Hej.

Når man behandler et "nyt" gulv, så vil man gerne give det et så tykt lag som muligt, men det er altså bedre at give det 4 gange tynd sæbeblanding, end 2 gange tyk.

En anden ting et at jeg ville vælge "faxe lud", som kan købes i enhver farvehandler.

Mvh
ThomasB
Forstår ikke i snakker om sæbespåner.

Jeg anvender brunsæbe, som består af talgolie tilsat lud.

Vask det adskillige gange til træet er mættet og der ligger en tynd hinde over. Herefter er der stort set kun almindelig vedligeholdelse.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er ganske rigtigt det som thomas b siger - sæbe, men 4 - 5 gange med tørring ind imellem - gerne 2-3 dl. til 10 l vand
v.h. peter

Mvh
Niels
Hej allesammen

Tusind tak for Jeres svar; der er ikke andet for end at vi må igang med vand og sæbe igen.

Hilsen Wiebke

------------------
hilsen Wiebke

hilsen Wiebke
Hvilken type sæbe skulle man så bruge - sæbespåner, brun sæbe eller var det olie eller lud??, som alle blev nævnt i indlæggene.

Jeg går ud fra, at det var sæbespåner.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Min logik siger mig, at det ikke er anbefalelsesværdigt at anvende sæbespåner, som er rent sæbeprodukt. Dette må medfører, at træet udtørres, fordi olie-/fedtstoffer opløses. Dette er måske samtidig årsagen til revnerne i gulvet. Forkert valg af sæbe.
vedr. sæbe til gulv. Man kan bruge begge dele-brun sæbe giver en mere gullig overflade end sæbespåner. Ingen af delene udtørrer - tværtimod. Der er fedt i begge dele, da det er basis for sæbefremstilling.

Sæbespåner er også fantatisk til lyse lædermøbler, der er udtørrede.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også