Nyt tag - Kan nuværende spær bære ??

Jeg skal have nyt tag, og har bestemt mig for, at det skal være tegl.
Hvordan beregner man om de nuværende spær kan bære ??
Har ledt stort set alle vegne på nettet, endda snakket med en spærfabrik, der henviser til biblioteket.
Der må da være en formel der kan bruges.... shocked(

Vedlægger tegning af spær...

Freddie
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
udfra bogen TRÆ 28 kan du relativt beregne om dit tag kan bære tungt tag
Jeg kender ikke TRÆ 28, men hvis du skal lave en seriøs beregning af dine spær skal du bla. kende følgende:

- spærenes geometri, herunder spærafstand, taghældning, afstand mellem spærenes understøtningspunkter, dimensioner mv.
- terrænklassse
- tagets højde over terræn
- vægt af tagmateriale, spær, lægter mv.
- taghældning

Alt dette for at du kan bestemme styrken af spærene og størrelsen af de påvirkninger de udsættes for fra vind, sne, egenvægt, folk på taget mv.

Det skal du nok have en ingeniør til at gøre for dig. Når spærfabrikken henviser dig til biblioteket er det nok fordi de ikke regner med at kunne tjene noget på dig.

MEN: spørgsmålet er, om det er nødvendigt med en beregning. Der er som regel noget af arbejdet som man alligevel skal have en tømrer til at hjælpe med, så tag dog at inviter en ud for at kigge på sagerne inden du går igang. Han kan hjælpe dig med dimensioner af spær udfra sin erfaring, og gør det sikkert gerne hvis han fx. skal lave nogle af de vanskelige inddækninger, kviste, ovenlysvinduer eller hvad det nu kunne være.

Mvh

Pil
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis