Nye gulvbrædder i et-planshus fra 74 + isolering under disse

Hej

Jeg håber I kan hjælpe mig med en hurtig besvarelse på nedenstående.

Vi har i dag et trægulv (23,5mm tykt lamel parketgulv), der er placeret ovenpå en række strøer. Jeg har i dag demonteret en del af trægulvet i et værelse, da jeg står foran bestilling af varer til en renovering af gulvet.

Ifølge tegningen og mine iagttagelser er der ca. 150 mm luft mellem undersiden af trægulvet og ned til betonklaplaget, der er ca. 80 mm tykt. Området under gulbrædderne er isoleret med 75 mm glasuld (reelt nærmere 50 mm tykt). Under klaplaget er der ca. 200 mm ral. Ifølge tegningen er der mellem ral og beton en plastikfolie på 0,075 mm og over betonlaget en plastikfolie på 0,15 mm. Sidstnævnte synes dog ikke at være synlig, efter at jeg har fjernet trægulvet. Måske er den placeret under overkanten af betonen?

De eksisterende strøer er opklodset med kiler på mursten, der er lagt i en klat beton. Strøerne ser fine ud og påregnes genanvendt uden yderligere tiltag end lidt mindre opretning.

Vi vil nu fjerne gulvbrædderne og lægge nye. Det nye trægulv bliver et svømmende gulv, 15 mm lamel parketgulv, der lægges ovenpå en 22 mm gulvspånplade.

Inden nyt gulv lægges vil vi bl.a. efterisolere og så er spørgsmålet, hvor meget kan vi isolere med? Jeg overvejer 125 mm, således at der stadig er luft under gulvbrædderne. Er dette OK?

Da det er vanskeligt at skære isoleringsbatts til, overvejer jeg at bruge granulat i bunden. Granulaten vil jeg så sprede ud på betonklaplaget og ovenpå granulaten vil jeg delvist genbruge de eksisterende batts med nødvendig supplering. Kan granulat anvendes? Og hvilken slags skal jeg i givet fald anvende?

Egentlig ville jeg gerne have haft lagt en (ekstra) dampspærre ud, men pga murstenene er det reelt umuligt og der er jo også på tegningen angivet 2 plastikfolier. Den eksisterende beton er tør og god og der er ingen fugt i området. Jeg regner derfor med ikke at gøre yderligere med folie. Er min antagelse OK? Kan der evt. placeres en dampspærre ovenpå den nye isolering? Denne placering er jo valgt på loftet, hvor den ligger mellem loftsbrædder og isoleringen.

Er der andre ting i processen, jeg specielt skal være opmærksom på?

På forhånd tak for hjælpen

MVH
Ebbe
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Synes du lyder til at have styr på det. Jeg ville dog isolere hele vejen op - således isoleringen ligger an mod spånpladen for at mindste trinlyd (når du ikke har nogen ventilation har du intet at bruge luften i mellemrummet til).

Vil give dig ret i, at man må antage, der er dampspærre i konstruktionen.

Mvh.

Jan R.
Hej for begge svarene

Til Orla kan jeg sige, at du formodentlig advarer mod den situation, hvor der er isolerende terrænbats under betonen, hvor man så ikke må isolere med mere end 50-75 mm over betonen/under gulvet. Men jeg har ral og ikke isolering, hvorfor det skulle være OK.

Dette er i hvert fald, hvad der fremgår af bl.a. Rockwools tekniske sider, men reelt har jeg haft meget svært ved at spore lige præcis min situation op.

Men jeg kan da selvfølgelig lige så godt ringe til Rockwools tekniske afdeling.

MVH
Ebbe
Off topic, har du overvejet at fjerne den grimme satan du har på væggen nu du har det hele oppe ?. Gulvvarme ......

Se evt www.vvs-grossisten.dk for priser. Det er ikke så dyrt som man skulle tro.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Ja, overvejelserne er foretaget og taget af bordet.

Faldt på primært 2 ting: Økonomi og ekstra tid samt jeg kan ikke få sikkerhed fra nogen på at der ikke vil komme revner i trægulvet ved gulvvarme.

MVH
Ebbe
Lamel parket og styrring der sikrer max 30 grader varmt vand = ingen revner (håber jeg).

Ja økonomi kan man jo ikke gøre så meget ved.

Det var også bare lige en tankevækker.


MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej

Da jeg har haft travt med projektet har jeg ikke lige haft tid til at lægge konklusionen ind på nettet.

Nedenstående er angivet løsning/konklusion efter snak med flere indstandser og ikke mindst Rockwool. Og selvom de ikke alle sammen var enige, er jeg endt ved denne løsning.

At jeg ikke bare gjorde dette fra start, var at jeg i maj 2005 havde fået en fagmands udtagelse på at det oprindelig isoleringsprojekt (125 mm) var OK.

Løsning/valgt metode:
Isoleringen må ikke være tykkere (end 50-75 mm) da det ellers vil medføre konddens og fugtproblemer da området ovenpå betonlaget med en tyk isolering bliver meget koldt og dermed at der sker en udkondensering af vandindholdet i den varme luft.


Ovenpå betonlaget lægges en plastfolie (fugtspærre), da der ikke var en sådan i den eksisterende konstruktion. Plastfolien tilskæres omkring opklodsningerne til strøerne og lægges i øvrigt med overlæg ved øvrige samlinger. Det accepteres, at den ikke vil være tæt omkring opklodsningerne.


Ovenpå plastfolien placeres isoleringen. Max. 50 mm tykkelse i en afstand af 1 meter fra ydervæg og max. 75 mm på resten. Min nye isolering vil være opbygget af Rockwolls hulrumsgranulat samt eksisterende genbrugte batts i de angivne tykkelser.


Varmerør er ført i 15 mm kobberrør og er uisolerede, hvilket ikke ændres. Plastfolie placeres så vidt det er muligt under kobberrør (ikke altid muligt, hvor rør er støbt fast i væg tæt på gulv og/eller til selve gulvet ).


Strøerne er ikke som angivet på tegning imprægnerede og dette behøver der ikke at gøres noget ved. (Det skader dog selvfølgelig ikke at smøre dem med imprægneringsvæske)


Der er ingen ventilering af hulrummet mellem trægulvet og betonlaget og dette er ej heller nødvendig fremover (der vil selvfølgelig være de ca. 10 mm mellem vægge og trægulv)

MVH
Ebbe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis