Vindmøller

Vindmøller.

Når vinden blæser meget skiftende, med pludselige vindstød for derefter vindstille, hvordan får man så en stabil effekt ud af det ?

Og når en vindmølle, fx. hedder 500 kw, ....... er det så med en maksimal vindstyrke ellerhavd kan man regne med ?

Venlig hilsen laura
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Ydelsen er ikke stabil på en vindmølle...
Men designet på vinger tilstræber at den holder samme omdrejningstal hele tiden. Dette for at få den mest stabile ydelse ud af møllen.

Er du iogang med at købe een eller ??

MVH Njord
Njord skriver at vingedesignet bestemmer møllens omdrejningstal, det er ikke korrekt, omdrejningstallet ved nettilsluttede vindmøller er konstant, det styres af netfrekvensen, hvis møllerne ikke blev frakoblet ved lav vindhastighed ville generatoren virke som motor og trække møllen rundt.

(der findes nogle møller der har to generatorer så de kan producere ved lavere vindhastighed, de skifter vingehastighed)

Møllen producerer strøm fordi vingen forsøger at trække generatoren hurtigere end nettet tillader, så produceres der strøm og det bremser vingen, men det kræver at det "rigtige" elnet er kraftigere end møllerne, det er ikke noget problem da det meste af Europa er sammenkoblet.

Elværkernes produktion tilpasses så de kun leverer det vindmøllerne ikke kan producere, det er en meget dårlig driftsform for elværkerne som hele tiden skal regulere ydelsen, og ved kraftig vind er der overskud af vindenergi i Danmark, den sælges så ud af landet til underpris (mølleejerne får stadig fuld pris)

Hvis forsyningsnettet er for svagt kan det ikke bremse møllerne og frekvensen vil stige over 50Hz, der findes anlæg hvor man bruger overskuds el til fjernvarmeproduktion, så kobler man store dyppekogere ind som belastning.
Tak.

Hvis jeg nu ønsker at købe en vindmølle på fx. 200 kw.......hvad koster det så, og hvor lang tid, regner man med at der går, til møllen har tjent sig selv hjem igen ?


laura
Findes der ikke vindmøller, der leverer en stabil energi, trods vindstød og lignende ?

Eller andre ting, der gør at effekten, der skal kobles ind på nettet, bliver stabil ??


v.

laura
Effekten der leveres til nettet er ikke stabil, de "rigtige" kraftværker er nødt til at regulere deres produktion for at stabilisere, det giver en dårligere økonomi (og større forurening)

hilsen Aksel
Det er netop det jeg méner.....................findes der ikke en måde, hvorpå man kan sørge for at effekten man sælger til nettet er stabil ?


v.


laura
Den eneste økonomisk fornuftige måde jeg kender til at stabilisere den effekt der sendes ud i nettet er at bruge overskuddet til opvarmning.

Hilsen Aksel
Mon ikke den mest stabile, men ret lave ydelse kommer fra en vindrose... Den type der også kendes fra diverse western film, her pumper de dog oftest vand...

I 70'ne kunne man også se enkelte el producerende vindroser her hjemme.

Idag tror jeg ikke der er meget tale om "personlig" energi produktion, men en kommerciel produktion fra meget store møller, men jeg har da også læst om den nye initiativ omkring en personlig vindmølle.

I landskabet ser de store vindmøller efter min smag bedst ud. De er store og få, og ikke mindst er deres bevægelser meget rolige. Det er vel ca den samme periferi hastighed der er på små og store møller. Og det giver langt færre blink, hvilket er ret generende at se på i det daglige.

MVH Njord
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis