Vindmøller

Vindmøller.

Når vinden blæser meget skiftende, med pludselige vindstød for derefter vindstille, hvordan får man så en stabil effekt ud af det ?

Og når en vindmølle, fx. hedder 500 kw, ....... er det så med en maksimal vindstyrke ellerhavd kan man regne med ?

Venlig hilsen laura
Vindmøller. Når vinden blæser meget skiftende... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Laura: Jeg ved ikke om det hjælper dig,min ven har sin stående på festivalpladsen i Roskilde, den laver kun strøm ved en vis hastighed, vingerne kan godt køre rundt uden at de laver strøm, det overskydende bliver solgt til nettet, jeg kender ikke dens KW, den larmer en del foran huset, omme på terrassen kan man ikke høre den, der var pæne tilskudsordninger for vindmøller i gamle dage, jeg kender dem ikke idag, de første ca 8 år gik udgifter og indtægter næsten lige op, idag er møllen en rigtig god pension, min samleverske har prøvet at klatre op i det 40 m. høje tårn ( indvendigt ) og lægge sig på maven og kigge ud af bagklappen oppe i huset, jeg skulle ikke nyde noget, vingerne er ca 40 m. lange mvh Benny.

Benny N.
I forsommeren var der en artikel i jyllandsposten ang et engelsk firma der solgte en "parcelhusmodel" på 1000W. Møllen var af hurtigløbertypen dvs med 3 vinger og leverede 230V AC. Forventet udsalgspris 13.000kr såvidt jeg husker

Man kunne så lave en elinstallation parallelt med den eksisterende og have en stikkontakt i stuen der blev drevet af vindenergien.

Ret smart, problemet var nok bare at man skulle være der og bruge energien når den var der....men måske man bare kunne forbinde møllen med en dyppekoger i en akkumuleringstank og ad den vej få lagret energien? I hvert fald et sjovt projekt hvis man bor hvor en mølle kan opsættes uden at genere naboer

"western-møllen" som Njord beskriver er også kendt som "frederikshavnermøllen", i hvert fald i Vendsyssel hvor jeg kommer fra og blev også brugt til at lave varmt vand med - vistnok via en "dyppekoger" som beskrevet ovenfor. Desværre er de fleste blæst ned - kunne ellers pynte hjemme på "ranchen"
Flere svar gaar paa at vindmoellen producerer vekselstroem styret af netfrekvensen, det er rigtigt for store vindmoeller, men de fleste mindre vindmoeller producerer jaevnspaending som kan lagres i akkumulatorer. Paa denne maade har man energi til de dage det ikke blaeser, ved hjaelp af en vekselretter kan den DC spaending der er lagret i akkumulatorene omdannes til vekselspaending paa samme maade som energi produceret fra solceller.
Hvis man har overskud kan vekselspaendingen saa sendes ud paa elnettet.
Der er tit artikler om hvordan det goeres i dette magasin (hvor du altid kan downloade det sidste nummer gratis) http://www.homepower.com/
Her hvor jeg bor, er det ikke usaedvanligt at folk saetter solceller eller vindmoeller op ved deres sommerhuse -- af den simple grund at de tit ligger hvor elnettet ikke er foert frem . En vindmoelle er saa langt billigere end selv at betale for elmaster frem til sit sommerhus. :wink:

Karsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis