Antenne montering

Jeg skal til at sætte mine antenner op, jeg har to UHF en VHF og en FM antenne, de skal så samles i et kabel.
Antenne signalet skal så føres til fem (udtag) rum i huset.
Hvordan skal det hele "strikkes" op?
Samlefilter?
Forstærker tæt på udtag eller tæt på antenne, før eller efter filter?
Udtag koblet i serie eller som enkelt strenge?
Fra antenne til det udtag som er længst væk vil der blive ca. 40m er det et problem?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er der ingen der ved noget om dette emne?
Jeg er ingen ekspert, men jeg kan hjælpe dig lidt.
det er bedst at køre en streng ud til hver udtag. Da signalet bliver svager for hver samling der er på kablet.
Hvor der skal side en forstærker, og om det er nødvendig afhænger af hvor svag sinalet er, da det er muligt at over forstærke signalet. en antendemontør måler sig frem til hvor den skal side.
Hvordan du skal samle antenden ved jeg ikke, da jeg jo ikke er ekspert.
jeg håber du kan bruge lidt af dette.
hilsen sune smile
Hej Claus, mit råd er at du skal sætte forstærkeren så tæt på antennen som muligt, men helst overdækket f. eks. på loftet. Du har 2 uhf, 1 vhf og en fm? Hvis jeg var dig, ville jeg undlade fm antennen, fordi jeg ofte har set, at vhf antennen henter et fint fm signal, men ellers skal du bruge et samlefilter, som du køber i en velassorteret elektronikforretning; den samler fm og vhf-uhf. De 2 uhf skal samles i et specielt samlefilter, det har jeg nu ikke set før.
Ofte har uhfant. et filter indbygget, så du kan tilslutte vhfant. direkte i uhfant, så du sparer et filter. Men du skal helst ende med et (1) kabel fra alle antennerne, så du kan forstærke alle signaler og derefter distribuere ud til dine 5 rum. Det gøres bedst ved at købe en 5 deler med F-stik, altså et input og 5 out. F-stik er den type, man også bruger til satellit, altså typen man skruer direkte på kappen af kablet. F-stik er HF tætte, hvilket gør, at du ikke mister mere signal end nødvendigt. Din forstærker skal helst forstærke op til 20 db, idet 5 deleren tager ca. 9 db, og der også er 5 - 10 db tab i dine ledninger. Brug anerkendte fabrikater, helst Triax eller Arcodan.
Lav alle samlinger omhyggeligt, så sparer du en masse besvær senere. Køb nyt kabel til hele installationen, gamle kabler kan ikke bruges sammen med F-stik, og skift alle stik til apparaterne, der er også tit fejl på dem. Held og lykke med arbejdet,
hilsen Michael
Hej Michael!

Det er nu imponerende, så hjælpsomme vores brugere er overfor hinanden - uden at forvente at få noget til gengæld.

Det er du endnu et eksempel på, Michael - et flot svar.

Mvh.

Lav-Det-Selv

Med venlig hilsen

Jørgen
Hej Claus
Du kan bruge en mastforstærker, f.x. fra Triax. Den er dyr, men god. Der er flere at vælge imellem, og det kommer lidt an på, hvor du bor og hvilke kanaler, du vil modtage. Der findes en med 2 UHF-indgange (vise typer med variabel forstærkning, som du selv kan indstille), 1 VHF-indgang og 1 FM-indgang. Den sættes på masten, helt oppe. Der er een udgang, hvortil coaxkablet tilsluttes. Inde i huset monteres netdelen og coaxkablet tilsluttes. Paspå at får en netdel, der passer til antenneforstærkeren. Herfra kan du køre videre rundt i huset til antennedåser, ligeledes fra Triax. De første dåser er til "gennemsløjfning" - altså eet kabel ind og eet kabel ud, den sidste dåse er en slutdåse - med kun een indføring. Der findes et par udgaver, alt efter om de er trafokoblede (små spoler indeni) eller modstandskoblet, forenklet sagt. De har forskellig dæmpning.
Forvirret? Ja, men du må videre. Der findes flere sider på nettet med antennelagre. Prøv at finde et godtog rimeligt sted at handle. Den løsning, jeg her har beskrevet, er den en antennemand vil vælge, og den vil i komponenter koste ca. 1200 kr. Men prøv eller selv at lege lidt med enklere løsninger, som også er beskrevet. Alt er godt, hvis du får et billede uden reflektioner. Og så er det rigtigt, at du skal bruge et nyere coaxkabel. Men et sådant har også tab. De tynde skal du holde dig fra, på den anden side behøver du ikke at bruge et satellitkabel, der har ringe dæmpning. Så højt kommer du ikke op i frekvens. Og du vil kunne nøjes med skrueforbindelser, ellers er det rigtigt, at et F-stik er en ganske god løsning.
Frej
Da der er tale om installering i et hus, kan det absolut anbefales at føre kablerne fra den enkelte antenne ind på loftet, da INGEN antenneforstærker, ej heller de professionelle fra Siemens, Bosch, Kathrein og alle de andre, er tætte, og derfor vil den større udendørs luftfugtighed korrodere forstærkeren eller filtret indvendig.
Der vil ganske vist gå mange år, men alligevel, og så er det nok væsentlig lettere med en evt. servicering inde på et loft end oppe i en mast på taget.
Når kablerne er monteret i selve antennerne, sprayes indersiden af huset godt over med siliconespray, hvilket forsinker korrodering.
Som Frej skriver, kan du få en forstærker med variabel forstærkning, hvilket absolut kan anbefales, da signalerne aldrig er lige kraftige, og da de gerne skal slutte med fra 200-500 mV, vil et kraftigt signal måske overstyre og forvrænge signalet.
I dag findes der, takket være god lobbyisme, desværre kun fordelere til F-stik, som er noget fanden har opfundet på en af sine gode dage, og det indebærer, at du ikke kan dæmpe signalet direkte i fordeleren, så du skal tilpasse dit signal til den tilslutning i huset, der ligger længst væk, og derefter evt. sætte passende dæmpeled ind til de øvrige strenge.
I retfærdighedens navn skal det dog siges, at det normalt er nok med forgreningsleddet, hvis ikke det stik, der ligger længst væk, har en lang afstand.
Så skal du være opmærksom på, at nogle forstærkere får spænding fra en separat netdel, der spændingsforsyner gennem koaxialkablet.
Det er her af største vigtighed, at du først tilslutter fordelingsfiltrene EFTER spændingsforsyningen.
M.v.h.
Per
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis