Pris på overligger?

Hejsa

Vi skal lave et mindre hul i en bærende væg, så det kræver en overligger på ca. 2 m.

Nogen der ved hvad prisen på en sådan er, bare sådan ca? Hvilken type overligger skal bruges? -Lidt dum er man vel altid :oops: , så jeg havde en ide om, at der var tale om en fædiglavet murstensræke med indstøbt jern eller skal man have fat i en jernstolpe? Eller kan en træoverligger klare det? :?:

Rikke

s3it

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I bærende vægge benyttes ofte jern. Tegloverliggere har ofte ikke den nødvendige styrke, men det er svært at svare på når man ikke ved mere.
Man KAN bruge træ, men det kræver en temmelig omfattende brandsikring.

Har du talt med en ingeniør???
Vi kan se, at der ligger en træoverlægger over døren, som ikke længere skal være der, -derfor associationerne til træ!

Vi har kontaktet en murer, han bør også vide, hvad der skal til, jeg var blot lidt nysgerrig omk. prisniveauet for omtalte overligger.

Tak for hjælpen/svarene.

Rikke

s3it

Uden at kende til Jeres sag. Så er det ganske almindeligt at der ligger et stykke træ over døren. Dette er ofte 8-10 cm tyk og i hele murens bredde. Over dette stykke træ er der så muret et stik, der i princippet holder det overliggende stykke mur. Det er altså ikke træet der er det bærende i denne konstruktion.
Hvis Jeres hus/lejlighed er over 80-100 år gammel er det sandsynligvis denne konstruktion I har liggende.
Jeg tror også Jeres murer vil kunne give et bedre svar.

Held og lykke biggrin
jeg har netop selv sat nye dobbelt døre i vores stue. Og da jeg skulle pille over liggeren ned viste det sig at det også var af træ. Vores hus er fra 66. Nå jeg pillede stille og roligt den ud, Og de øvreig mursten kunne dagtens holde. Og så murede jeg en murstens overligger ind istedet for træklodsen.
Kan kun sige at ern murstens overligger der har et frit spænd på 150 eller over. vil bue lidt ned af. bare du tager hensyn til da, og den kan skjules ved en liste.
Vi fik i går lige lagt en murstensoverligger ind på plads. Det tog ingen tid, så nu skal der bare mures pænt op igen, -og så lige de 117 andre ting, det tager med sig, når man laver køkken.

Tak for alle svarene. Jeg blev faktisk klogere.

Rikke

s3it

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis