el-tilslutning

Jeg skal have tilsluttet en el-bageovn.
Den skal bruge 230 volt plus jord.
Tilslutningen skal ske til en roset med 3 indføringer.
Jeg kan måle mig frem til fasen, men hvordan kan jeg måle, hvad der er nul, og hvad der er jord. Jeg har multimeter m.v.
Kabelfarverne kan ikke umiddelbart hjælpe.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest vil jeg anbefale dig at få arbejdet udført af en fagmand. Jeg har til tider selv lavet el, men kun når jeg var helt sikker - det er du vist ikke her.

Nå men her er et gæt:

Der er 230 V mellem fase og nul. Der er vist også 230 V mellem fase og jord. Mellem nul og jord er der tæt på 0 V.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Enig med Per i, at en fagmand må foretrækkes.
Men Pers ide løser jo ikke problemet med at finde forskel på nul og jord.
Uden at det skal være et forslag til Frederik - snarere et spørgsmål til andre - kunne man så ikke (med afbrudt hovedafbryder) tage en pære i en fatning og forbinde den ene ledning til fasen og den anden til en af de 2 andre tilslutninger? Hvis pæren lyser, har man fundet nul. Hvis HFI relæet (og evt. sikringen) går, har man fundet jordforbindelsen!

NielsB
Til Niels: Jo, det er næsten sådan, det vil virke; HFI relæet bør slå fra (hvis det virker), men sikringen bør ikke springe - det skal den kun gøre hvis der trækkes for høj effekt igennem, f.eks. ved kortslutning eller ved tilslutning af for mange apparater, lamper o.s.v.

En bedre mulighed var nok at se efter ledningernes farver i tilslutningsstedet. Hvis det er en nogenlunde ny installation er jordledningen den gul/grønne.

TS
Hej.

Det går simpelthen ikke det der.

Du aner ikke hvad du laver, og elektrikkerarbejde er i forvejen ikke LDS.

Rigtig mange procent af ildebrande stammer fra fusker-el-arbejde, så se at få en elektrikker ud og kigge på det...

Mvh
ThomasB
Ja, Thomas, løftede pegefingre er der allerede i de tidligere indlæg, så jeg mente ikke det var nødvendigt også at komme med én, men jeg burde jo nok have fortsat mit indlæg sådan:

...Men den bedste løsning er naturligvis at få en fagmand til at ordne tilslutningen, det kan umuligt koste ret meget, og når man er i tvivl, er det jo et udtryk for at man ikke har forstand på hvad man foretager sig!

Mvh

TS
Annonce
Jeg har lige spurgt en elektrikker.

Her er den rå metode.

Hvis fase og nul kortsluttes ryger der en sikring.
Hvis fase og jord kortsluttes kobler HFI'en ud.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Er tilslutningen i en roset så må sådan et komfur vel betegnes som en "lampe" med jord, og den må man normalt godt selv tilslutte, (men jeg er ikke elektrikker, og får sikkert smæk hvis jeg har uret).
Jeg ville også finde den jord via en af disse diode polsøgere (dem med røde dioder fra 6 til 400 v). Disse trækker en så lille strøm at H(P)Fien smækker hvis du måler Fase/Jord. Den med glødelampen er lidt voldsom syntes jeg, men virker, og virker h(p)fi'en ikke så er der godt med strøm på divers kabinetter i hele huset.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis