Beskyttelse af udvendige hjørner ved gasbetonvægge

Hejsa

jeg skal til at spartle vægge før der skal sættes glasfilt op. I den forbindelse vil jeg gerne have skarpe og robuste hjørner. I et tidligere indlæg nævnes det man bare kan bruge de samme hjørnelister som til gipsplader.

Men hvordan sættes de så fast? Med skruer og rawplugs eller findes der en bedre løsning?

mvh
Jørgen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra jc

Hejsa

jeg skal til at spartle vægge før der skal sættes glasfilt op. I den forbindelse vil jeg gerne have skarpe og robuste hjørner. I et tidligere indlæg nævnes det man bare kan bruge de samme hjørnelister som til gipsplader.

Men hvordan sættes de så fast? Med skruer og rawplugs eller findes der en bedre løsning?

mvh
Jørgen


Der findes noget tape med indlagte (tynde) metalskinner, som man bl.a. bruger til at folde om hjørner på gipsvægge inden f.eks. tapetsering. Måske dette er, hvad du er ude efter?
Citat fra majkat


Der findes noget tape med indlagte (tynde) metalskinner, som man bl.a. bruger til at folde om hjørner på gipsvægge inden f.eks. tapetsering. Måske dette er, hvad du er ude efter?


Nej det var egentlig en hjørnebeskytter som vist på side 12 i Danogips produktkatalog, jeg havde forestilet mig at bruge.

Er det nemt at bruge tapen? Jeg kunne forstille mig at man skulle være lidt en haj til det.

mvh
Jørgen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej jc

Håndværkerne bruger et specialværktøj til at fastmontere hjørnebeskytterne (en clich-on med knive) se evt (s 32): http://www.danogips.dk/dok/manual_2_produkter.pdf
clich-on med knive virker nogenlude sådan: Når du har placeret hjørnebeskytteren på hjørnet, sætter du "clich-on med knive" på, og giver "slagstemplet" et slag med hammeren, hvorved de to knive skærer/trykker et lille hul i hver side af hjørnebeskytteren ( og stålet bøjes ind i hullerne). processen gentages for hver 10 - 15 cm og så sidder hjørnebeskytteren fast nok til at du kan spartle hjørnet op. Jeg har monteret hjørnebeskytter med en skruetrækker og en hammer med det samme resultat (dog ikke så hurtigt). Når hjørnet er spartlet og har fået glasvæv mm er det meget holdbart.
Det produkt majkat beskriver er vist det, der hedder Multiflextape, og det er absolut også en brugbar mulighed, se (s 41): http://www.danogips.dk/dok/manual_2_produkter.pdf

Mvh Anders
Køb noget montagelim eller tyndfugelim og skru hjørnet fast med lim under, næste dag sætter du så glasfiberstrimler på så de overlapper hjørnet og spartler.
Det holder.

hilsen Anders

Livet er hårdt, men uretfærdigt :-)
Danogops' hjørnebeskyttere kan uden problemer monteres direkte med skruer hvorefter de spartles 2 gange med alm sandspartel. Den tape der bliver omtalt er lidt sværere at sætte op, da den skal monteres i Danogibs Grund spartelmasse, men med lidt øvelse burde det kunne lade sig gøre for hvem som helst. Tapen bruges dog mest til hjørner der ikke er 90 grader.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også