Fodlister type Almue

Hej

Jeg skal sætte 50 meter fodlister op (almue 91x15), og vil i den forbindelse høre om der er nogle gode råd ved tilskæring af disse.
Carsten har tidligere skitseret en glimrende løsning til konventionelle fodlister, men den kan ikke bruges på almue lister.

Jeg overvejer at bruge carstens trick for udvendige hjørner, men vil i den forbindelse høre, hvordan man overfører den delte vinkel til en kap/gering sav, hvis den delte vinkel ikke er 90 grader.

Jeg håber på et godt svar smile

www.floorcare.dk
Tager hånd om dine trægulve.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har brugt de samme lister, dog hvide.

På min billige kap-geringssav skar jeg listerne i smig.

De steder hvor de ikke passede præcist, der gav jeg dem acrylfugemasse. Det kan ikke ses.

En nem løsning, men virker kun med hvide lister.
Jamen man kan da også bruge den konventionelle løsning på almuefodlister, det har jeg selv gjort, men det kræver lidt ekstra tålmodighed og fingersnilde, som sagt samme fremgangsmåde, det er ved "bulerne" det bliver lidt mere sjovt, finten er at få det lille stykke for oven, som skal stikke ind over og få det til at ligne to 45 graders snit, og så at få skåret det nederste tilpas bag over, så det passer godt, når de stødes mod hinanden.
Start med et langt 45 graders snit, og skær så bagover langs den forreste "bulede" linie, det kommer til at se mærkeligt ud, men det virker.

Mvh. Carsten.
Hej igen

Tak for svar. Mine almuelister er hvidmalede, så jeg er selv hoppet på akrylfugemassemodellen. Men jeg har også kombineret med Carstens idé om at fjerne materialet bag den synlige kant. For den dovne kræver det lidt snilde ved Kap/Geringsaven smile

Da mine vægge er rå har jeg desuden med knudsen kiler justeret hjørnerne til. så mine lige snit mødes pænt lodret. Så dækker jeg efterfølgende den lille sprække der kommer med en fuge.

Mvh.

Søren

www.floorcare.dk
Tager hånd om dine trægulve.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis