Belastet indervæg - Lecablokke ?

Vi står for at skulle indrette fyrrum (til træpillefyr) samt silorum i en udbygning, som p.t. alene består af ydermure og (udgravet) jordgulv. På langs af bygningen skal opsættes en indervæg, der skal adskille fyr- og silorum - dvs. en væg, der skal kunne tåle en realtivt stor belastning af de 6-7 tons træpiller, der senere vil blive indblæst.

Væggen, der skal opbygges, vil være 5,17 meter lang og 2,60 meter høj, og den møder alm. murstensvægge i begge ender.
Selve silorummet dækker ca. 3,30 meter ud af de 5,17 meter - resten af væggen vil ikke blive belastet.

Oprindeligt var planen at opbygge væggen i gasbeton-blokke (10 x 19 x 59 cm), men det har vi nu fået at vide ikke vil kunne holde til trykket ?
I stedet er vi blevet forslået Leca-blokke (10 el. 15 x 19 x 49 cm), som angiveligt skulle være stærkere ?

Er Leca-blokke det bedste valg, eller har vi andre muligheder ? Mursten er udelukket, idet væggen i sig selv skal være isolererende (bare en smule). Træ-konstruktioner o.l. er ligeledes udelukket, idet der skal overholdes visse brandsikringsmæssige krav.

Hvis Leca-blokke er svaret på vores bønner, skal der i så fald isættes armering e.l. ? Og hvordan hæfter vi bedst muligt indervæggen til ydermurene ? Og endelig ... vil 10 eller 15 cm bredde/dybde være bedst ?

Kan man på nogen måde regne ud, hvor stor belastning sådan en væg vil blive udsat for, når der indblæses 6-7 tons træpiller ? Silorummet får målene 2,00 x 3,30 meter (og 2,60 meter til loftet).

Jeg håber her er nogen, som kan hjælpe os lidt, for forvirringen er snart total :?

Mvh. Pyt
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at starte med det sidste: Jeg kender ikke en formel for, hvor meget tryk pillerne laver udad, men da de kan "bære sig selv" i ca. 45 graders vinkel vil jeg tro, de vil fordele trykket med ca. 50 nedad og 50% udad.

Jeg ved ikke, hvor meget en muret væg (gasbeton eller leca) kan bære, men det kan jo lade sig gøre at lave brandsikre vægge af andet! Jeg ville nok lave en gipsvæg med stålskelet (eller multiblokke/Leca) og så lave en solid silokonstruktion på den anden side - fx af træ.
Jeg ville vælge Leca i 15 cm bredde - eller evt. 19, når der nu kommer en realativ stor belastning. Og jo bredere, jo nemmere at mure i højden.
Hvis du bruger en 15 eller 19 cm. bred, ville jeg ikke bruge nogen form for armering - men det skader jo ikke.

Du kan støbe nogle stumper rundjern ind i indevæggene for at hæfte hertil. Jeg har tit brugt lange selvskærende skruer (karmskruer uden hoved) til dette.

Mvh.

Jan R.
Jeg har lige lavet en indkørsel ser er gravet ind i en skrænt dvs at bag vægen er 2.6 m høj godt nok kun 5 m lang den er lavet i 19 cm leca
og de er så solide at jeg kunde køre med at plade viberator bag vægen at vi fylte op igen så du kan rolig bygge i 15 cm uden armering så bland fugne sådan (passer til en blandmaskine ) 12 sand 4 cement 2 murcem så holder det til hvad som helst
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis