Hvad med det her ?

Hej med Jer.

Kunne det her være en god idé, i disse miljøbevidste tider ??

Min vaskemaskine ( Zanussi ), bruger 49 liter vand til en vask. Jeg vasker med 40 og 60 grader varmt vand, og engang imellem med 90 grader varmt vand.

Når vaskemaskinen er færdig med at vaske tøjet, tømmer den, ligesom alle andre vaskemaskiner, de her 49 liter VARMT vand, direkte i afløbet.

Hvis man nu fik lavet en stor lukket beholder, hvor vandet, som oliefyret bruger til at lave varmt vand med, opbevares i, inden det kommer til oliefyret. Denne beholder skulle så isoleres rigtig godt. Sidenhen tog man og lavede en stor spiral af tyndt kobberrør, og førte denne spiral ned i vandbeholderen. Så var idéen, at det varme afløbsvand fra vaskemaskinen, istedet for at rende direkte ned i afløbet, løb ned igennem spiralen, inden det røg ud i afløbet. Så kunne det her varme vand, varme det andet vand lidt op, så at oliefyret istedet for at varme vand op fra 10 grader, måske nu kunne varme vandet fra fx. 20 grader Celsius ?

Naturligvis er afløbsvandet beskidt, men det kunne man måske klare med et filter.

Opvaskemaskinen ( Blomberg ) bruger 17 liter vand på en vask ligesådan.

For ikke at snakke om alt det vand, der går til spilde fra brusebadet af.


Blot en tanke biggrin


Hvad synes I ?


v.

aja
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Teoretisk lyder det som en fin ide, men jeg tror godt nok, den vil være svær at implementere i praksis. Ideen med at sende vaskevandet gennem en tank med brugsvand tror jeg er en skidt ide - du vil få lunkent brugsvand til at stå i tanken, og der vil dermed være stor risiko for udvikling af legionella-bakterier.
Hvis du i stedet sendte brugsvandet gennem en akkumuleringstank med lunkent vaskevand ville du kunne begrænse problemet, men jeg ved ikke, om det er nok. Samtidig vil det selvfølgelig være mindre effektivt.

En anden løsning, der nok også er svær at gennemføre i praksis, kunne være at lave varmeveksleren ved fyret, så returvandet til fyret løb igennem en spiral i en beholder med det brugte vaskevand, så det blev forvarmet, - på den måde holder du dig til det lukkede system, hvilket jeg tror er en rigtig god ide...
Har selv tænkt lidt over det samme - men som ThomP nævner, det bliver noget af en opgave at implementere i praksis.
Jeg ville ikke turde bruge det i sammenhæng med opvarmning af brugsvand (selvom afløbsvandet formentlig ikke er mere urent end fjernvarmevand). Men brugsvand skal også op på en høj temperatur, så det skulle påmonteres en veksler inden din varmtvands-beholder.

Tror ThomP er inde på det rigtige med at forvarme dit returvand i varmesystemet. Men igen - det bliver en langhåret StormP løsning, som ikke har den store payback.
En stor del af udfordringen bliver at opsamle vandet i en tank for langsomt at frigive det via en veksler til varmesystemet. Der skal investeres i filtre, pumper etc. - og være plads til det hele ...

Jeg er den lykkelige ejer af en stor kælder med rimelig loftshøjde. Her overvejede jeg at lade alt spildevand fra opvaskemaskine, vaskemaskine og køkkenvask cirkulere i rustfri rør under loftet for at udnytte varmen, inden det går i afløbet. Og selvom det er relativt let.....gider jeg ikke ;-)
Men vi har også fjernvarme til næsten intet.

Mvh.

Jan R.
Hej aja

Din ide er nu ikke saa daarlig, se her http://www.renewableenergyworks.com/products/gfx/gfx.html
Der viser de ogsaa nogle overslagsberegninger. De regner med at man kunne spare 2 billion gallons of oil ( hvad det saa er i metriske maaleenheder cry ) hvis alle privathjem havde en, hvis kontorer og fabrikker kom med var det 7 billion gallons og carbon dioxide udledninger kunne blive reduceret med 20 million tons om aaret.
Jeg saa deres "dims" paa en byggeudstilling, den kostede ikke nogen herregaard saa det er egentlig kun dovenskab at jeg ikke selv har installeret en (og saa det faktum at vores afloeb ligger i den anden ende af huset end vandvarmeren)
Jeg vil lige tilfoeje at google finder mange hundrede websider naar man soeger Drainwater Heat Recovery

Karsten
Det kan da ikke passe at din vaskemaskine bruger 49 l varmt vand til en vask, det må være totalforbruget, så du bruger højst 6 -7 l varmt vand, skyllevandet er koldt.

Hilsen Aksel
Det er altså irriterende - jeg lavede en længere ændring til mit indlæg i går, men fik åbenbart ikke gemt den sad

AkselJ har ret - det meste vand er koldt skyllevand, som jo vil have den stik modsatte effekt!

Løsningen, som KarstenCan henviser til, er jo ikke helt det samme, men måske mere realistisk - den udnytter jo "kun" bruservand. Til gengæld kan den måske undgå nogle af problemerne med fx legionella, fordi den (stort set) kun forvarmer vandet, mens det alligevel er i flow, så der vil ikke stå lunkent vand i systemet, med mindre man tømmer et badekar fuldt af varmt vand! Til gengæld vil bakterieproblemet - hvis det opstår - være endnu større, fordi vandet ikke efterfølgende kommer i en varmtvandsbeholder, hvor den høje temperatur kunne dræbe bakterierne... På minussiden vil en tilslutning til varmtvandsbeholder og bruser (uden om de almindelige koldtvandshaner) i de fleste ældre huse kræve en større omtrækning af rør, så bruserens "koldtvand" forsynes direkte fra fyrrummet.
Nu er det selvfølgelig nogle år siden (7-8), jeg ofte var i USA - men dengang var en stor del af deres opvarmning af vand baseret på el, ligesom deres vvs-installationer nok er noget af det mest "vand-svinske" jeg nogensinde har set. Så besparelsen som Carsten nævner, er nok noget mindre - men derfor er idëen stadig god.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis