Udluftning under isolering

Hej

Jeg er i gang med at lave et lille værelse/hems på et loft over min lejlighed. Jeg har ladet mig fortælle, at jeg skal ha' 50mm udluftning mellem isoleringen og undertaget.

Der er på ingen måde forbindelse til fri luft til undertaget, kun på ydersiden af denne. Hvad skal de 50mm så være der for?

Jeg har vedhæftet et billede af undertaget, som er lukket af i toppen. Det er også lukket af i bunden i form af en stor bjælke.

VH Michael
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis undertaget er af en type, som er difusionstæt, skal du have ventilation på underside af undertaget, da vanddampe og kondens ellers ikke kan komme væk. Denne ventilationsspalte skal være de 50 mm du nævner, nogen siger endda 70 mm.

Hvis kondensvandet ikke kan komme væk, kan du nemt risikere råd og/eller svamp i dit tagværk. Derfor må en sådan spalte ikke lukkes af.

Hvis undertaget er diffusionsåbent, lægges isoleringen næsten helt imod undertaget, derved skulle kondens diffudere ud gennem undertaget.

Håber det var svar nok på dit spørgsmål.

Mvh. Carsten.
Hej Carsten

Om taget er difusionstæt eller ej ved jeg ikke, da jeg ikke kender begreberne. Jeg er helt ny GDS mand... Jeg ved, at der hverken er forbindelse til fri luft i bund eller top af undertaget. Undertaget består af et bræddelag, som sidder helt tæt og uden på det er der tagpap, hvorpå der på lægter er monteret tegltag. Jeg tror, at det må være difusionstæt så, ik?

I så fald skal der vel være udluftning? Kunne jeg i hver mellemrum mellem spær bore et 30 eller 50mm hul i top og bund og montere en lille plasrist i? Således ville der i hver mellemrum blive udluftning ud til under teglstenene...

VH Michael
Hej Michael

Det er en diffusionstæt løsning. Hordan er udluftningen af tagrummet pt?
Kan der overhovedet ikke komme noget luft ind ved tagfoden?

Jeg ved ikke umiddelbart med de riste. Undertaget er der jo for at fange slagregn og fygesne, så det må jo ikke kunne komme i isoleringen.

Mvh. Carsten.
Hej Carsten

Jeg ta'r nogle flere billeder af top og bund af taget, så laver jeg lige et svar med disse billeder.

VH Michael
Hej Carsten

Sådan her ser der ud i bunden af mit loft - du kan se toppen på de tidligere vedhæftede vinduer. Der er som du kan se, derved ingen udluftning som konstruktionen er nu og træet er fint og knastørt.

VH Michael
Annonce
Findes der slet ingen udluftning?????????????????????????

For så synes jeg du skulle bede den flinke håndværker komme forbi igen, inden de små råd-mus gør det

Mvh.

Jan R.
Hej

Hvis du ikke har min 50 mm fri over din isolering med frisklufttilførsel i både bund og top, har du en konstruktionsfejl som dit forsikringsselkab kan afvise dækning på ved svampeskader.

Da du har et fast undertag kan du nøjes med 50 mm luftspalte, ellers skal der projekteres med 70 mm ved banevarer o.l. på grund af at det hænger mellem spærene.

Der kan også laves en løsning med den specielle dampspærre der hedder Hygrodiode, men den er så problematisk/risikofyldt at jeg fraråder den.

Husk din dampspærre skal være helt tæt klæbet til alle omkringliggende bygningsdele.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis