Forskalling til gipsloft

Hej

Jeg skal til at lave loft på vores 1. sal i vores hus fra 1913. Jeg har skruet brædder på siden af hanebåndene og rettet loftet op, så næste trin er at sætte dampspærre og forskalling op. Jeg har planer om at sætte forskalling på med 40 cm c/c og bruger et enkelt lag gips.

Afstanden mellem hanebåndene er omkring 130 cm, så derfor er jeg i tvivl om hvilke brædder jeg skal bruge som forskalling. Jeg kunne selvfølgelig bare bruge en lægte, men jeg har ikke lyst til at tage 2-3 cm mere af lofthøjden end højst nødvendig. Tror I at et forskallingsbræt på fx 16mm tykkelse kan bruges eller vil den kunne bue ned for vægten af gipspladen og 300mm isolering ovenover?
Er det bedre at bruge et bræt på fx. 25mm eller er det ikke nødvendigt?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg vil sige minimum 25mm eller 32mm forskalling.

Brug en så kraftig forskalling at din elektriker kan lave installationen uden at gennembryde dampspærren, da denne i dagens Danmark kræves helt tæt.
Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar.

v.

aja
Hej

Der er ikke krav om 2 lag gips, men normalt anbefaler jeg tolags på alle lodrette vægge og spareløsningen med etlags på lofter og skråvægge.
Hej
Den her den forstod jeg ikke rigtig, hvordan du laver den-?

uden at gennembryde dampspærren, da denne i dagens Danmark kræves helt tæt.

:o

Med venlig hilsen

Søren
Hej

Da dampspærrer skal være tætte, er det normalt at man fører al installation indenfor denne for at undgå gennembrydninger, som så med stort besvær skal tapes/fuges.

Man bruger mange steder 50 mm forskalling under dampspærren, som giver plads til elinstallationer, og derefter isolerer man med 50 mm batts omkring omkring installationerne
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis