Solfanger /selvbyg

Hej

Vi (min far og jeg) har snakket om at få en solfanger sat op, men eftersom den skal varme vand til 3husstande, skal den være ret stor (vil jeg ihvertfald tro) stort = dyrt cry


Min far er gamle tømmermester, så han har en del erfaring og så har en en masse materialer til at ligge...

Det vi mangler er en ide til hvordan vi smartes kan lave et funktionelt solfangeranlæg (hvilke rør, hvordan med oliebeholderen, osv. )

Det vi har er:

Et fyrerum med ca. 30m2 sydvendt tag
Ca. 60m2 termoglas
en ca. 1000liters oile beholder
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mobz,

Proev at tage et kig her: http://www.varmtvandfrasolen.dk/bygselv.htm
Han har ogsaa aftenskolekurser i selvbyg af solvarmeanlaeg.
Du kan ogsaa her koebe absorberne og selv lodde dem sammen.
De termoglas du har liggende, er ikke det bedste til brug paa solfangere, normalt anvendes kun et enkelt lag haerdet glas af en speciel type der tillader saa meget af solens varmestraaling at passere som muligt. Termoglas ruder punkterer ogsaa meget let paa grund af dem meget store temperaturforskel paa indersiden af solfangeren og ude i det kolde vintervejr.
Hvis du er interesseret har jeg links til flere (engelsksprogede) vejledninger.
Jeg gaar selv med planer om at bygge mine egne solfangere (men det var for varmt her i sommer) :lol:

Karsten
Hej, jeg har lige isoleret min garage (30 m2) og har en plan om at lave en lille solfanger (rumvarme) til denne , bare så der aldrig er koldt, specielt nu her.. Og har så fået at vide at jeg da bare skulle lave en solfanger til rumvarme, og at jeg faktisk kunne lave den meget billigt. Til det skulle jeg bare bruge 2 radiatore (genbrug) evt. En varmvandsbeholder på ca 150 liter. 2 cirkulationspumper/ evt på solceller, hvis strømmen skulle spares også, og så div. plex rør.
Og har nu lagt min håndskitse ved, da jeg ikke er helt sikker på om der skulle være noget som jeg evt. Har glemt.
hilsen patrick.
[ATTACH]6061[/ATTACH]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis