Restaurering af gammel træbåd

Hej

Ved ikke om nogen er faldet over en gammel Nordborg Træspeed båd i den blå avis?

For at gøre det kort, så har jeg købt den, incl. en 20hk Mercury motor hvor gearet sidder fast, men motoren startede efter 10 ryk (har ikke været tændt i 7 år!!)

Selve underskroget på båden er fin nok, det er ikke råd i den del!

Nu vil jeg slibe båden ned, inden den kan få lak, men revnerne mellem trælammelerne er lidt store nogen steder, hvad gør jeg for at tætte det??

Der er meget råd i dækket og kanterne på båden, dertil har jeg heldigvis en svigerfar der er snedker smile

Hvis i vil se billede for at forstå mit spørgsmål, så sig til, så tager jeg nogen!

På forhånden tak!
38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Torben

Tillykke med skivet. Dækket er et svagt punkt. hvor stort er mellemrummet mellem listerene?
Har selv en 15" sejljolle fra Nordborg.
Har selv prøvet med bla. polyuhretan gummi. Det er mit bedste bud. Har også prøvet med plastisk træ, det var ikke godt da listerne var tørre da arbejdet blev gjort. Når de bliver fugtige fylder dækket formeget og den bjælke der bære fordækket, slipper skroget. cry

Mvh. Thomas

Mvh Thomas

Mellemrummet er fra 1-5mm ca.

Skibet er meget tørt, har ikke været i vand de sidste 10-15 år vil jeg tro!

Findes der noget litteratur om restaurering af både?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har fundet ud af at stortset alt på dækket skal skiftes, det er rådent!

Selve skroget fejler heldigvis ikke noget!
Hej Torben

Tillykke med båden.

Ja der findes en masse litteratur, også om restaurering af både. Men desværre ikke så meget på dansk.
Tag en tur omkring biblioteket og se hvad de lokalt har og spørg bare om hvad der ellers findes. Det meste kan de skaffe hjem... Så er der blot lige det med sproget... Det meste er skrevet på engelsk, og rigtig meget kommer fra USA.

Kig evt i magainer som PBO Practical Boat Owner. De skriver ofte om restaurernger også. Og de har en masse forskellige annoncører fra england... Og en del af disse kan jo "forfølges" på nettet....

Vi vil da gerne se lidt billeder af skiwet....

Måske kan det give inspiration til at nævne relevante bogtitler...

MVH Njord
Mange tak forresten!

Her kommer lige et billede af båden!


Engelsk skulle ikke være noget problem, læser også skønlitteratur på Engelsk biggrin


Nu vil jeg få slebet hele skroget af i dag!

Hvor i Jylland/fyn ville jeg kunne skaffe træ fra? Det er jo udskåret på en lidt speciel måde!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvad er det for træ du savner ? Jeg tænker på om det er Eg, Teak eller ??
Hvad med udskæringen er det fordi det skal være bjælker eller fisken eller ???
Bjælkerne kunne du sikkert laminere op i egetræslister og en god PU lim.
Adskæringerne vil kunne få lavet hos en bådbygger eller evt finde noget inspiration i nogle bådbygger bøger.
Høvling og udskæring på båndsav kan de fleste tømerer&snedkerforretninger også klare.

Træ kan den lokale tømerer måske klare, ellers prøv lokale bådbyggere.
Hebøl i Årøsund er en rigtig flink fyr og har i efterhånden rigtig mange år drevet et godt træbådsværft i Årøsund's gamle togremisse. Det ligger nordligst helt ud til den nye lystbådhavn.

Jeg har en og der hedder: "Boatbuilding" af Howard I Chapelle, den viser en del i billeder og meget mere i engelsk tekst.

MVH Njord
Jeg tager lige nogle bedre billeder af det som skal laves!

Jeg har skrevet en mail til Årøsund bådbyggeri, samt Nordborg Værft!

Sælgeren sagde at båden var i Maghoni, og der er noget maghoni-træ med som egenligt ikke kan bruges til meget andet end brændeovnen smile
Her er lidt billeder
Som i kan se, så er stort set alt træet på dækket rådent!
Den smule som ikke er, ville næsten være synd at bevare, det ville vidst komme til at se sært ud!
Ja dækket er garanteret klar til udskiftning...
Måske ken du lave en eller anden aftale med en bådbygger om at du måske laver dæksbjælkerne og monterer disse og den underliggende vadfaste krydsfiner og du så leverer båden på traileren og han lægger enten hele dækket eller evt blot hjælper med de første dele og så instruerer mod en rimelig betaling... Så kan du selv slibe g lakere det hele til absolut flot finish...

Det er jo en ret klassisk dansk speedbåd, en der ikke findes mange af men som ikke bliver umoerne som de nye fibermodeller... Din er jo allerede en classic model.. Tillytte med skiwet.. Og lad os gerne følge renoveringen af "damen"

Måske kan du finde historien om netop din båd... Husk at få oplysninger fra sælgeren...

MVH Njord
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også