Restaurering af gammel træbåd

Hej

Ved ikke om nogen er faldet over en gammel Nordborg Træspeed båd i den blå avis?

For at gøre det kort, så har jeg købt den, incl. en 20hk Mercury motor hvor gearet sidder fast, men motoren startede efter 10 ryk (har ikke været tændt i 7 år!!)

Selve underskroget på båden er fin nok, det er ikke råd i den del!

Nu vil jeg slibe båden ned, inden den kan få lak, men revnerne mellem trælammelerne er lidt store nogen steder, hvad gør jeg for at tætte det??

Der er meget råd i dækket og kanterne på båden, dertil har jeg heldigvis en svigerfar der er snedker smile

Hvis i vil se billede for at forstå mit spørgsmål, så sig til, så tager jeg nogen!

På forhånden tak!
Hej Ved ikke om nogen er faldet over en gammel... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan listerne bøjes ind på plads bare sådan? eller skal de fx. ligge i vand først?


Jeg ved at båden blev leveret i Silkeborg i 1960, derefter er den landet i Randers, den blev så købt af en for 7 år siden, som ville sætte den i stand, det er så aldrig blevet til noget!

Jeg er meget opsat på at få den lavet færdig, den er simpelthen for speciel til at "smide ud"
Hej igen

Hvis du tænker på dæksbjælker der lamineres op i flere lag lister der så limes sammen med en godt vandfast lim. Ja så kan de fint bøjes uden at ligge i vand. Hvis det er massive bjælker du vil bukke så hjælper det ikke meget at ligge dem i vand, du skal have dem i en svedekasse og selv her tror jeg ikke bjælker vil bøje. Det er normalt klædningen der kommes i svedekasse for at kunne tåle et brid når skroget klædes op.

Jeg vil nok lave en skabelon til at lime bjælkerne i. En plade hvor de enkelte bjælkespandt tegnes op. Jeg vil tro det blot er en cirkel bue med meget stor radie. Den tegne nemt op ved at lave to side markeringer, og midt mellem disse en højere markerng der angiver pilhøjdn ( altså hvor meget højere dækket er på midten ) Her efter tegner du buen op med en blyant, efter enten en liste der er meget honogen i struktur og uden knaster eller bedre en sejlbind eller et stykke fladjern. Her efter skruer du nogle klodser på pladen op til buen. Nu har du noget at spænde den laminerede bjælke op mod. Før du limer skal du huske at lægge en plastfolie hvor du ikke ønsker at lime bjælken fast til plade og klodser. 8)

Du må så lave det fornødne antal bjælker til det nye fordæk.

Hvis du vil lave dem i massivt træ så tror jeg det er bedst at save og høvle buen ud på oversiden og så overveje om ikke bare bunden af bjælkerne skal være ret 8) Men en båndsav giver dog også muligher for at runde undersiden på bjælkerne.

God arbejdslyst :wink:

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
De lister som er buet er ca. 25mm tykke, og det ser ud som om det hverken er skåret eller limet sammen af flere?

Den idé med at få en skibsbygger til at lave den del af dækket er vidst en god idé!
Resten er jo lige lister, det burde ikke være noget problem at lave!
Nu har jeg jo også en svigerfar der er udd. snedker og som har arbejdet rigtigt meget med båd-aptering! han burde kunne hjælpe hehe
Hej igen

Hvis du ellers er på "god fod" 8) med svigerfar så er jeg sikker på at det nemt kan lade sig gøre at få en flot båd ud af det igen.

MVH Njord
Det er jeg da, indtil videre hehe!

Nu er jeg næsten ved at være færdig med at slibe skroget ned!

Når det er færdigt, hvad skal jeg så gøre inden jeg lakere?
Der er jo nogle små revner i træet nogle steder? samt afstande mellem listerne!
Skal de fyldes ud med polyuhretan gummi fx. ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg ville sikkert få dækket klaret inden akeringen......

MVH Njord
hej.

det er svært at se, hvad stand mahognien på fribord. Din båd har jo fra start været limet sammen, og revnerne er der hvor limen har sluppet. så skal man jo vurdere, er træet så spændstigt , at det vil udvide sig og lukke revnerne, så skal det man putter i, jo være blødt og kunne presses ud. Er træet lidt slapt, kan man kradse revnerne lidt op, så de er rene, og blande epoxy med et brunligt fyldemiddel og presse det i og så slibe det rent. det er vigtigt at fylde selv små revner op, det vil låse træet, så det ikke kan arbejde mere.

skulle du vælge lak, er det også meget vigtigt, at revnerne er fyldt ud, er de ikke det, vil der løbe vand ind i revnen fugte træet bag lakken, som så slår fra, og fugten arbejder videre bag ved.

mahogni rådnet let tåler ikke indelukket vand, slet ikke ferskvand.

hvis du vælger epoxy får du endnu en mulighed, nemlig at lægge en meget tynd måtte i epoxy , over hele båden, så er den også tæt.
bruges meget på kanoer og kajaker, og er næsten usynligt.

uanset hvad, så er det samme procedure indvendig, da vand fra denne side, vil løbe ud til lak eller epoxy og slå det fra, og regnvand er meget værre end saltvand, til at starte råd

der er et firma på sydfyn, som gør i epoxy m.m. det hedder vist HF Marine

hilsen lynæs

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tror nu næppe det er en smart idé at lukke alt træet inde med Epoxy ? træ har behov for at kunne ånde!
Det kunne evt. bruges på ydersiden!
hej det kan du ha' ret i.
jeg mente heller ikke at det er nødvendigt at lægge epoxy indv. Det er svært at skrive præcis hvad man mener, uden at skrive en hel bog, men en ting står fast sprækkerne skal lukkes, hvis du vil ha' et godt resultat, og selv ville jeg lægge epoxy et stykke op indvendig, så bundvand ikke siver ind i træet. det er jo ganske nemt, at gøre, da båden jo ikke har spanter.
hilsen Lynæs

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også