Indfarvning af læder

Jeg mangler hjælp til at indfarve sort læder, der har mistet farven nogle steder.

Jeg har hørt, at man skal gøre følgende:
Affedte læderet - fx vaske med opvaskemiddel
Lade læderet tørre
Blande ½ narvsværte og ½ læderolie
Smøre/male blandingen på læderet og lade det trænge ind
Tørre læderet over
Indfedte læderet igen, med læderfedt eller læderolie

Er dette korrekt? Hvis ja, hvor får man så fat i narvsværte? Hvis ikke - hvordan gør man så?

På forhånd mange tak
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, måske skulle jeg tilføje, at det er en sadel, det drejer sig om.

Sadlen er af den tidligere ejer blevet behandlet med skosværte eller lignende. Tror dog ikke det er skosværte, da læderet er ret stift og blankt (se billede). Jeg har forsøgt at fjerne det så godt jeg kunne vha. vand og sæbe, men alt er ikke væk.

Er der andet, jeg kan bruge, der ikke ødelægger læderet?
Jeg kan se, at man visse steder anbefaler brug af acetone eller salmiakspiritus opløst i lunkent vand til denne affedtning - jeg synes bare, det lyder lidt drastisk?
Du kan rense læderet med Acetone og/eller sadelsæbe (acetonen er hidsig mod faven men læderet tar ik skade af det, så hvis du aligevel vil farve det igen er det jo ligegyldigt) Hvis der er fedtstof (i kraft af skosværte el.lign) SKAL du afrense det før du farver

-brug narvsværte til at farve læderet (bland ikke olie og narvsværte....det ene er olie og det andet er sprit...det kan kun blive noget skidt)
-Brug olie bagefter (hvis læderet er meget "tørstigt"..men ik for meget da læderolie kan blive harsk)
-Til sidst brug skosværte/læderfedt (sort narvsværte blir meget "gråligt" hvis ikke det får noget fedt bagefter)

-alt hvad du ska bruge kan du få her:
http://www.laederiet.dk/
eller her:
http://www.skindhuset.dk
eller bare i de fleste skomager/hælebarer
Du kan købe narvsværte i kreativ hobby eller panduro hobby og lignenede steder.

Peline fra Midt-jylland
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også