Gulve i hele huset

Hej GDS'ere

Vi har netop købet nyt hus. Et hus fra 1976 med el-varme. Jeg har med stor fornøjelse læst jeres indlæg for og imod diverse opvarmingsformer, og har alligevel besluttet mig for, at fruen skal overtales til et skifte til naturgas. Den primære årsag er, at vi kan få gulvvarme i hele huset.

Gulvene er støbt af beton. Fremgangsmåden bliver at gulvet i hele huset brækkes op, og efterfølgende isoleres og støbes igen. Herved opstår mine spørgsmål.

1. Hvilke komplikationerne kan der forventes ifht., at brække gulvet op i samtlige værelse på samme tid. Her undrer det mig, at hverken murer eller VVS'er anser dette for problematisk. Kan resten af fundamentet uden yderligere problemer holde denne belastning ?

2. Hvor meget af gulvet skal brydes op ? umiddelbart skal der være plads til isolering (220 mm - 300 mm) + rionet og beton. Men bør hele gulvet brækkes op således, at alt beton er fjernet på de områder der støbes igen ?

på forhånd tak for jeres kommentarer.

Den glade dobbelte husejer biggrin
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke nogen problemer med hensyn til baereevne, da betongulvet ikke er en baerende del af dit hus.

Det eneste problem jeg kan se, er at det bliver svaert at bo i huset, hvis du faar braekket gulvet op i alle rum paa en gang.

Soeren
Hej Therpe...

Jeg har tidligere skrevet lidt om et lignende projekt på disse sider...

Man kan sagtens hakke alle betongulve op på én gang....

Med hensyn til hvor meget plads det kræver, skriver du jo selv at der skal isoleres med 200-300 mm hvortil kommer rionet og selve gulvet...

I vores kælder (i forbindelse med renovering) blev der lagt Leca (kan desværre ikke huske hvor tykt et lag) herefter 150 mm flamingo, rionet , gulvvarmeslanger og så 10-12 cm beton...

Så hvis det gulv som ligger der nu evt kun er 10 cm tykt, og du vil bevare din loftshøjde, ja så kan det jo knibe lidt med pladsen.

Da vores projekt jo var i en kælder valgte vi at grave 30 cm jord (ler og sten) af så vi kunne bibeholde vores loftshøjde... Og så er man altså ude i et projekt der rykker tænder ud. Ihvertfald når det skal foregå med hånd og magt og der kun er 4 hænder til gøre arbejdet... (46 tons ler og beton ud igennem et kælder vindue!!!)

Hvis man skal til at grave ud, skal man være helt sikker på sokkeldybden. Man kan jo ikke rigtig grave væk i et helt hus, hvis man graver under soklen. Hvis det bliver aktuelt vil jeg kontakte en håndværker som kan rådgive i det enkelte tilfælde... Da vores jord var ren ler og derfor meget hårdt, kunne vi godt grave ud i alle rum, selvom vi var nede omkring sokkelhøjden, dog skulle vi lave et skråt snit op ad alle ydervægge... MEN spørg en håndværker

Nu skriver du jo ikke hvor stort huset er, men det er altså et KÆMPE arbejde...

Håber at du kan bruge noget af dette.

Hejho
Tak for svarene

mht. hvor vi skal bo - er der heldigvis lang overtagelse på det nye hus, og vi har adgang til huset inden overtagelse. Så arbejdet udføres, imens vi bor i det gamle hus.

Huset er 126 kvm. Så det burde være overkommeligt af en omgang.

Mht. til sokkelhøjde er forbeholdet noteret. Forhåbentligt graver vi ikke under det niveau. I min verden er soklen fra 1976 minimum 90 cm dyb, og jeg skal bruge 300 isolering (vistnok 2006-krav ved nybyg) 50 mm til rionet og pexrør og 100-120 mm til bton + klaplag. Altså samlet 450-470 mm. Dertil kommer måske 30-50 mm til kapalierbrydende (undskyld stavningen) lag under isolering. Derfor bør vi ikke komme i niveau under soklen.

Cheers
hej!

-Har lige været "turen" igennem- biggrin biggrin
Føj hvor det støver.
Vil lige dele en erfaring med dig.
Husk at kontakte vvséren og elektrikeren inden hamren sættes i gulvet.
-Jeg kappede stortset alle elinstallationer- De gik på kryds og tværs i gulvet. -Også en hovedledning-
Vandrørene lå heller ikke lige der hvor jeg havde regnet med. :oops:

Det udmyntede sig i en totalrenovering af samtlige installationer.
-Jeg skal hilse og sige, at det ikke var "helt billig"-
Men ok. Jeg kunne lukke med god samvittighed. Her var jo ikke noget tvivlsomt "gammelt bras" under betonen. biggrin biggrin

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

... med mindre noget af betongulvet fortsætter under skillevægge, så kommer der revnedannelser i væggene.
Kunne man ikke skære gulvene op langs vægge og mure først?

Hej

I den byggeperiode var det meget almindeligt at udføre husene med selvbærende dæk, især ved leca og gasbetonvægge.

Det vil sige at terrændækket består af en stor betonplade, hvor skillerummene står på.

Hvis din konstruktion er af den type, kan du ikke brække gulvene op uden at skulle etablere skillrumssokler (stykke for stykke)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis