Opmåling af vinkler

Hjælp en fattig pseudosnedker:

Jeg skal lave en understøttelse med reglar som skal sidde i vinkel.
Vinklerne kan jeg godt regne ud, men hvordan skal jeg få dem afmærket på siden af reglen?

Hvis jeg bruger en trekant, dækker den over der hvor der skal afmærkes (hvis vinklen er for åben).
Hvis jeg bruger en rund vinkel (se billede) med hul i midten, kan jeg ikke måle alle vinkler heller.

Det er muligt, at jeg ikke har hørt ordentligt efter i matematik- og sløjdtimerne i folkeskolen, men... hvordan gør en snedker når det skal se nemt og lækkert ud??
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej sunajsen

Hvis prøver at lege lidt med cosinusrelationerne, er det muligt at udtrykke vinkelmål ved hjælp af længden på siderne i en trekant: http://da.wikipedia.org/wiki/Cosinusrelation

Eller du kan jo fremstilde en skabelon/smigvinkel (af en plade) til at afsætte vinkelmål efter.

God arbejdslyst biggrin
Mvh Anders
Man kan også tage den lette vej.

En smigvinkel der instilles og lægges på og så slå stregen.

Hvis man ikke har sådan en fætter, kan man jo også gå total lowtech.....

Læg en reglar op ad den der skal bruges så får du mulighed for at afsætte gradmålet på det nye "tegneområde" og med udgangspunktet markeret på den anden reglar, kan du forbinde de to punkter og dermed få markere den givne vinkel.

En given vinkel er angivet å veldagte skitse.

Mvh.

René

Ja, du skal have en smigvinkel, jeg købte for nylig én i en 20-kr-kasse, så det er ikke noget man selv giver sig til at bakse sammen.

Torben
Ja det er sjovt, jeg købte en til 30,-, mens en anden trælasthandel havde en til 295,-. Vinklen er altså den samme, og så skal den holde 10 x bedre end den anden wink

Anyways, alt gik godt, alt er i vinkel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis