Fuge omkring vinduer

Fugerne omkring vores vinduer er smuldret væk, så vi skal have nyt fugemateriale i. Der er brugt noget diffusionsåbent mørtel eller lignende af en art.
Jeg har fået oplyst at man ikke må bruge fugebånd o. l. til den type hus vi har.
Jeg havde tænkt mig at kradse alt det gamle ud, og fylde noget nyt i, men hvad er det helt nøjagtigt man bruger og hvad er måleforholdenen?

Er der nogen der kan hjælpe, vil jeg blive meget glad!

Mvh. Leni
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville købe noget færdigblandet tørmørtel uden cement - f.eks. en KKh (kulekalk, jurakalk og sand), f.eks. i blandingsforholdet 50/50/575. Optiroc laver nogle færdigblandede. Heri ville jeg så tilsætte fæhår til at armere mørtlen med. Du skal i en rigtig trælast - ikke Silvan, Bauhaus eller værre steder).

Fuger er en religion, nogen mener at vorherres gerninger på hviledagen var at opfinde fugemasser, fugebånd og deslige. Jeg synes helt personligt, at det oftest er ualmindeligt grimt. En mørtelfuge er derimod nem at lave, det er biligt, det er pænt og man er rimeligt sikker på at man ikke spærer fugt inde. Men husk - ikke noget med cement i mørtlen.
Citat fra lyk

Heri ville jeg så tilsætte fæhår til at armere mørtlen med.

Men husk - ikke noget med cement i mørtlen.


En almindelig kc-mørtel, burde vel kunne klare problemet.
6% 1:13-15. Vil jeg mene er OK.

Cementen er vel ikke forbudt. Her skal vel være noget som forsegler fugen. -Ellers tager gråspurvene jo bare fat-

Hvad pokker er "fæhår" :?:
Ikke mindst hvordan bruges det. :?:

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Cementen gør mørtlen mindre fleksibel, den bliver for stærk og iøvrigt mindre diffusionsåben.
Hvad mener du med at forsegle fugen???

Cement begyndte man først at bruge til mørtel relativt fornyligt, mens kalkmørtel har været brugt i årstusinder. Ved ældre huse, der er opmuret med kalkmørtel skal man undgå at bruge cement i det hele taget, men især i fuger, hvor træ og mur arbejder forskelligt, skal fugen være så fleksibel som muligt.

Fæhår er dyrehår (du ved folk og fæ). Kohår/hestehår - det virker som armering af mørtlen, samme princip som jernarmering af beton. Bruges ved fuger og understrygning af tegltage.
Citat fra lyk

Cementen gør mørtlen mindre fleksibel, den bliver for stærk og iøvrigt mindre diffusionsåben.
Hvad mener du med at forsegle fugen???


- Jeg mener at give fugen en hurtig og mere "pillesikker" overflade.-

Mørtlen bliver måske for stærk,- her vil jeg måske nok tvivle en smule-
Hvis det da ikke ligefrem er et meget gammelt/bevaringsværdigt byggeri.
Mere eller mindre diffusionsåben/ så er det vist meget små tolerancer,
vi er ude i. og modparten til vinduerne/ teglen transporterer jo også, endog meget store mængder.
Jeg er helt klar på at visse bygninger udelukkende restaureres med kalk og kalkmørtler. -og kan sagtens se fornuften heri.-
Har endnu aldrig prøvet at fuge med kalkmørtel og dyrehår.
-Det kunne da unægtelig være interessant, at forsøge sig med en gammel afprøvet metode./ kontra Kc fugen
Har lige et par "gamle" nyrestaurerede vinduer som trænger, så jeg tror da jeg vil afprøve metoden.
-Takker-

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Der er i praksis ikke nogen forskel i "pillesikkerhed" mellem en KKh og en KC-mørtel. Jeg har i hvertfald mine negle for kære til at begynde at kradse mine ud. Hærdningen foregår med et par timers forskel ift. en KC-mørtel, men det er egentlig kun en fordel. Jeg har pudset med både KKh og KC, og foretrækker klart KKh, den er simpelthen rarere at arbejde med. Eneste ulempe er at KKh ætser ret kraftigt ift. en KC. Ingen betydning ved fugning eller pudsning, men ved understrygning som amatør, skal man bruge gode gummihandsker. Jeg har ikke selv brugt en rigtig gammeldags Kh-mørtel, men ville absolut ikke være skeptisk.

Mht. diffusion, ved sgu heller ikke hvor stor forskellen er i praksis. Men det tæller da med på plussiden. Det væsentligste er dog klart fleksibiliteten, den er altså bedre ift. KC.

Fåhårene virker!!
Annonce
Hej!

-Lyder spændende- biggrin

-Nu kommer jeg så til spørgsmålet, hvordan fuger man med sådan en mørtel/ Fæhårsmørtel.
Hænger det fast på en fugeske, eller hvordan håndterer man noget sådant.
Har nogle bekendte som har købt sig en rigtig gammel landejendom, der virkelig trænger til en kærlig hånd.
De vil udelukkende gøre brug af de gamle håndværksmetoder, Det er her jeg har lovet at fuge de føromtalte vinduer.
Også her at gråspurvene er i færd med at æde sig igennem længen.
Havde af bla. den grund egentlig besluttet at "snyde" lidt. :oops:

Men OK. -Nu prøver jeg- med dyrehår og hele svineriet. :lol:

Det er vel aldrig for sent, at lære noget nyt, eller få øjnene op for noget gammelt.

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

det er fuldstændigt som en KC-mørtel. Ingen forskel der- som sagt det er nemmere at arbejde med, mørtlen er ligesom mere "plastisk". Dog tre ting. Man skal være grundig med forvandingen og man skal være grundig med blandingen - mørtlen skal blandes i lang tid.I fritfaldsblander vist en 15 minutter. jeg har brugt Festo-røreværk (piskerismodellen). Har har jeg rørt i ca. 10 minutter. og endeligt (afhængig af vejret) skal man holde det fugtigt i et par dage. Men det skal man jo også med en KC-mørtel.
Fæhårene får man i 4-5 cm. lange stykker i bundter. Jeg har brugt dem i den længde, ellers kan man jo klippe dem i kortere stykker. Det er ligetil.

Sjovt nok er KKh noget dyrere end almindelig KC. Mener en 40 kg. tørmørtel ligger på 140 kr., men man jo får en 40 kr KC for ca. 100 kr. Men det er nok ikke det, der vælter budgettet.
Lige et trick når du skal fuge:

Det er møgsvært at få mørtelen til at hænge fast i fugeske'en hvis du tager mørtelen fra f.eks. et pudsebræt eller lign.

Hvis du i stedet fylder mørtelen i et stykke tagrende (ca. 30 cm.), er det superlet at trykke mørtelen fast på fugeske'en samtidig med at du tager det op ad tagrenden. Så er det lige til at presse i fugen. Både lodrette og vandrette fuger.
Hej!

- Godt trick, -det med tagrendestykket- :wink:

Vinduerne er nu fuget, -med god samvittighed- 8) Efter Lyk´s anvisninger.
Må indrømme at tømmerhandlerne gloede, som kom jeg fra en anden planet, da jeg bad om fæ/dyrehår.
-Men det lykkedes, hos en gammel lokal tømmerhandel-

-Jeg bøjer mig i støvet-
Det er endog meget let at fuge med.
-En plastisk fuge- Resultatet blev godt. -Faktisk rigtig pænt.- Skorpedannelsen helt ok.
-Nu er her kun tilbage at afvente fleksibiliteten.-

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis