Alternativ energikilde

Hej

Jeg har ca. 200 fårekyllinger gående i et aflagt akvarie. Akvariet står (pga. lugten) i vores uisolerede redskabsrum. Den eneste varmekilde er en spot pære som er monteret på et tænd sluk ur. Den lyser ca. 15 minutter hver time døgnet igennem.

Da det går mod koldere tider er dette ikke nok længere, og jeg må have udtænkt en lidt mere varig løsning. Gerne en som koster under 300 kr.

Løsningen skulle også gerne være termostatstyret på en eller anden måde, så jeg er sikker på at de små kræ ikke fryser.

Jeg håber i kan hjælpe mig med nogle alternative forslag lige fra solenergi til vindmøller.....
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med 200 smaa overfrakker :lol:

Karsten
Når nu du har dine kyllinger gående i et akvarie, så har du måske også et gammelt akvarievarmelegeme med termostat liggende?
Jeg har for år tilbage lavet en rugemaskine til gekkoæg med sådan en termostat, ud med varmelegemet, forlæng ledningerne så de kan nå ud af "røret", forbind resten med en lille glødepære, og vupti, du har en billig termostatstyret udklækningscentral.

den tabre tinsoldat
Citat fra Ti tommelfingre

Når nu du har dine kyllinger gående i et akvarie, så har du måske også et gammelt akvarievarmelegeme med termostat liggende?
Jeg har for år tilbage lavet en rugemaskine til gekkoæg med sådan en termostat, ud med varmelegemet, forlæng ledningerne så de kan nå ud af "røret", forbind resten med en lille glødepære, og vupti, du har en billig termostatstyret udklækningscentral.


Hej Ti tommelfingre

Lyder som en ide, som der skal kigges nærmere på.....
Jeg har sådant et varmelegme til at ligge og flyde et eller andet sted og vil gerne ofre den for sagen, da vi nok aldrig får fisk i huset igen tongue

Kan en sådan lille glødepære varme et akvarie op til 20 graders varme ?

Kan termostaten fra varmelegmet kobles sammen med en anden form for varmegiver som måske er lidt stærkere ?

mvh. Birger
Hvad med en varme pære på samme ide som du benytter idag, de fås feks. i Harald Nyborg. De fås i mange størrelser og kan varme lige fra dine små fårekyllinger til grise. Varmen kan justeres med feks. højden eller afstanden til lampen.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4265&n=10
Annonce
Citat fra AndersG

Hvad med en varme pære på samme ide som du benytter idag, de fås feks. i Harald Nyborg. De fås i mange størrelser og kan varme lige fra dine små fårekyllinger til grise. Varmen kan justeres med feks. højden eller afstanden til lampen.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4265&n=10


Hej AndersG

Lyder som en god ide, kan man montere en termostat af en eller anden art på en sådan en. Og hvis ja kender du så en god en.....

Birger
Min rugekasse var et akvarie på ca. 30*30*40 cm, udvendigt foret med flamingo, for at holde på varmen (og eftersom rugekassen stod i stuen, var det temmelig irriterende at den tændte og slukkede ca. hvert 15-30 minut. Jeg har kun forsøgt med en 25 watt pære i kassen, det var rigeligt til at holde 28-29 grader, og det kan termostaten fint trække. Om du kan bruge kraftigere eller flere varmekilder må vel komme an på en prøve, men typiske akvarievarmelegemer er vel på 100 W?

den tabre tinsoldat
Nu er det snart mange år siden, jeg har haft akvarie, men de varmelegemer, der brugtes dengang (varmetråd/termostat i et glasrør) var bestemt ikke begejstrede for at blive tændt uden at de var i vand - glasset sprang efter få sek. og så var der fri adgang til strømførende dele. Og elektrochok er nok ikke den mest fremtidsorienterede måde, at give fårekyllinger varmen på :shock:

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis